Resor

SPF resa till Lerinmuséet och Alsters herrgård.

SPF Seniorerna Lilla Paris gjorde en resa den 8 september till Karlstad i regi av Resemakar´n.

35 pigga pensionärer åkte klockan 8 från stationen när solen just hade gått upp. Vädret var halvklart och solen sken på oss emellanåt. Första stopp var morgonfika i Tössestugan med en fralla och kaffe. En utmärkt upptakt.

Dagens första mål var Lerinmuséet på Sandgrund i Karlstad. Alla lät vi oss imponeras av Lars Lerins härliga målningar som visades av Kicki, en kunnig och engagerad guide. Vi fick även tid att gå på egen hand och kanske besöka bokförsäljningen i receptionen. Lars Lerin har även skrivit ett 60-tal böcker. Många tog också en liten promenad till Sven-Erik Magnussons staty.

Vi fick en välsmakande lunch på Karlstads golfrestaurang. Kaffe och äppelpaj med vaniljsås var en utmärkt dessert. Solen kämpade för att titta fram mellan molnen men vädret var ändå bra.

Dagens andra sevärdhet var Alsters herrgård. Vi fick först tid att gå omkring i trädgården med härligt blommande rabatter trots att vi redan är i september. En guide, Diana, mötte upp och vi fick ett föredrag om Gustav Fröding från födelsen på Alsters herrgård till hans sista dagar på sjukhus i Stockholm. Guiden trollband oss med sin berättelse och 45 minuter försvann alltför snabbt.

På återresan gjorde vi ett stopp på Nyängs-Rasta. Vi kom åter till Vänersborg en stund före klockan 19. Ordförande Ausma tackade alla för en härlig resa. Ett särskilt tack till de som inte var medlemmar i SPF och som ändå följde med.

Föreningens reseansvarig var Britt-Marie Andreasson som med stor energi har sett till att resan blev av. Hon hade kontakterna med Resemakar´n och värvade även deltagare utanför föreningen. Britt-Marie ska ha ett mycket stort tack från oss alla. Vi ser fram mot fler resor!

Åhörare på Lerins konsthall.

En typisk och stor akvarell från Lofoten av Lars Lerin.

Lars Lerin målade av sin bokhylla i ett ”tokigt” infall.

Vi hälsade på Sven-Erik Magnusson.

Alsters herrgård med blommande rabatt framför entrén.

Vilopaus i trädgården vid Alsters herrgård.

Varnhem och Valle härad

Den 14 maj 2019 gjorde SPF Seniorerna Lilla Paris en resa med historiskt tema.

I Varnhem besökte vi Kata gård. Över Katas kvarlevor och den gamla kyrkoruinen har man rest en spännande informationsbyggnad. Hit kom kristendomen redan på 900-talet.

I Valle härad besökte vi naturreservatet Höjentorp.

I Binnebergs tingshus fanns två museum, ett tingshusmuseum som berättade om tingshusets funktion genom tiderna och ett litet charmigt skolmuseum. En konstutställning fanns också att se.