Från vårresan 2019

• 40 m pilgrimstapet
  • Strandås Gästgiveri, Ransby
  • Restaurang " Söta Kaka ", Munkfors

Tisdagen den 4 juni var det 30 medlemmar som begav sig på bussresa till Utmarksmuseet i Ransby i Värmland. Vi åkte med Taxi Dalsland i en bekväm Setrabuss. Färden dit gick längsden västra sidan av Frykensjöarna. Björn Edgren körde och vi hade alla tur med vädret med lagom sol och temperatur under hela dagen. Ann-Marie var vår reseguide och arrangör.

Första anhalt var ett kaffestopp på Diner 45 alldeles före Tossebergsklätten ca 1 mil från Torsby. Ett ganska ny restaurang i amerikansk 50-tals miljö ( se bilder från resan ). Där serverades vi ost / skinksmörgås och kaffe. Mycket gott !

Sedan gick färden mot Ransby. Vi passerade Torsby och vid Vilmarksporten vid Stöllet , svängde västerud och hade sällskap med den bedårande vackra Klarälven hela vägen till Ransby.

Vid Ransby var det då dags för dagens huvudmål, att se den berömda " Pilgrimstapeten " i Utmarksmuseets gård. Där togs vi om hand av en mycket entusiasmerande värdinna, Gunilla Bouqvist, som med stor inlevelse berättade om detta fina handbroderade mästerverk.

Något kort om tapeten: Pilgrimstapeten är en 40 m långt broderi i ull på lin, som skildrar pilgrimsleden från Hammarö utanför Karlstad till Trondheim i Norge. Tapeten visar medeltida och nutida händelser och finns utställd i ett härbärge bredvid Utmarksmuseet.

Arbetet med tapeten pågick i 2 år och gjordes av svenska och norska arbetslösa kvinnor till minnet av Trondheims stads 1000-års jubileum 1997.

Efter besöket var det middagsdags vid Strandås Gästgiveri i Ransby, där vi serverades carre med färsk potatis och grönsaker samt kaffe och tårtbit. Mycket uppsakttat och gott. Gästgiveriet ligger mycket vackert alldeles intill Klarälven ( se bilder ).

Hemfärden gick sedan längs Klarälven, d v s öster om Frykensjöarna mot Munkfors och Karlstad. I Munkfors var det eftermiddagskaffe på restaurang " Söta Kaka " , där fick vi tårta till kaffet igen.

Vid 21- tiden var vi åter till Bengtsfors. En fantastisk dag och alla kände sig nöjda med dagen. Gun tackade Ann-Marie för ännu en lyckat arrangemang och tackade vår chaufför Björn för en lugn och behaglig färd.

Ann-Marie hälsar redan nu välkomna till höstens resa till Medborgarhuset i Säffle den 24 november. Där kommer den mycket populära musicalen Chess att visas.

Hjärtligt välkomna då !