Februari 2023, månadsträff med årsmöte

Årsmöte och månadsträff med en familjetrio från dalsländska Färgelanda.

Knutpunkten hedrade med fin Parentation.

Fem medlemmar, som alla avled under förra året, stod i fokus vid senaste månadsträffen med SPF Seniorerna Knutpunkten. Deras minne hedrades med ljuständning, en tyst minut, diktläsning och pianospel.

Bildtext: Parentationsakt för fem avlidna medlemmar. Efter ljuständning och en tyst minut läste Margaretha Dahlquist en dikt och Peter Bengtsson spelade piano. Foto: Jeannette Forsberg.

Årsmötesförhandlingarna gick raskt undan. Utan någon dramatik. Verksamhets- och revisionsberättelse vann årsmötets gillande. Styrelsen omvaldes i sin helhet. Blomsterbuketter utdelades till funktionärer, som gjort olika insatser under året.

Bildtext: Ett antal funktionärer fick blommor för väl utfört arbete. Fr v Uno Sanfridsson, Inga-Britt Sandin, Gunilla Björkman, Jeannette Forsberg, Daga Samuelsson, Lilian Elverskog, Lars Elverskog samt Karl-Johan Ferm. Även ordförande Jan Claesson fick en blomma. Fotograf: Ragnvald Åberg.

En familjetrio från dalsländska Färgelanda, med namnet Carlssons,  upprepade succén från förra gången man befann sig på scenen i Equmeniakyrkan. Pappa Evald skötte bälgaspelet med ackuratess,sonen Emanuel var en skicklig gitarrist och dotter Ellinors ljuva stämma föll alla i smaken. Åhörarna var frikostiga med ovationer.

Publiken stortrivdes
Man bjöd på en timmes kavalkad med nästan uteslutande schlagerpärlor från förr med idel adel textförfattare. En av många höjdare var signerad Lasse Berghagen, ‘’En kärlekssång till dig’’. Thore Skogmans flitiga penna låg bakom ‘’Tiotusen röda rosor’’. Publiken stortrivdes i det första av två allsångsmedley, den första med bara valstakt, däribland ‘’Kostervalsen’’ och ‘’Jungfrun på Jungfrusund’’. Och njutningen blev inte mindre när Carlssons lånade fyra av Sven Ingvars bästa hits och serverade dem på ett smakfullt sätt.

En högtidsstund!
‘’Flickorna från Småland’’ har inte hörts på länge. Vi minns den från åren med amerikanske gruppen Delta Rytmen Boys inövade svengelska. Nu fick vi den i rätt versin. En högtidsstund! Precis son en annan pärla från när för seklet var ungt, ‘’Nidälven’’.

Bildtext: Publiken stortrivdes med alla schlagerpärlor som....

Bildtext: .. Carlssons från Färjelanda framförde.

Månadens blomvinnare heter Elsie Waldemarsson.