Mot okända mål 2018

SPF Tjustbygden har åkt mot okända mål i början av september

SPF SENIORERNA TJUSTBYGDEN har åkt Sommen runt. Höstens överraskningsresa gick västerut en solig dag i början av september. Efter 1 ½ timme stannade vi i Malexander, vackert beläget på norra stranden av sjön Sommen. Efter litet kaffe tog hembygdsföreningen i Malexander emot oss och visade oss en del av sina samlingar i ett par av de 19 hus de förvaltar samt berättade om socknen och livet där i gamla tider. Man imponeras alltid över allt frivilligt arbete dessa föreningar på många ställen lägger ner. Efter lunch fortsatte vi längs norra stranden av sjön till Skandinaviens största vagnsmuseum i Tranås med vagnar ända från 1700-talet fram till tidigt 1900-tal. Under resans gång berättade reseledaren Margareta Sjöstrand i bussen om platserna runt sjön, om människor som levat där under olika tidsepoker och även händelser som inträffat. Turen avslutades med gårdsbutiken i Brostorp i Ydre med kaffe och ostkaka och naturligtvis tid för litet shopping.