Skottland

Uppdaterades: 24 augusti 2017 Skriv ut

46 SPFare åkte till Skottland, buss till Köpenhamn, flyg till Manchester och buss till Liverpool.

Vi guidades mestadels i Beatles fotspår och besökte välkända platser som Cavern club, Johns och Paul barndomshem och Penny Lane. Första övernattningen.
Nästa resmål var Glasgow och vi åkte genom ett otroligt vackert område Lake District med skifferstenshus, mängder av stenmurar, får och grönskande kullar. I Grasmere köpte vi pepparkakor bakade efter ett gammalt recept och strosade runt i den lilla byn. På kvällen kom vi fram till Glasgow och guidades med buss samt gick en promenad till katedralen och här utanför finns en staty av Livingstone, några oss begav oss till kyrkogården på kullen.
Resan gick vidare norrut till Strathpeffer men först passerade vi Loch Lomond och på smala krokiga vägar åkte vi mot Skottlands högsta berg och vidare mot Loch Ness men ingen av oss såg något sjöodjur. Väldigt vackra vyer och så småningom kom vi till Ben Wyvis, det slottsliknande hotellet.
Dagen därpå regnade det, faktiskt hela dagen och den blommande ljungen kom inte till sin rätt men man fick tänka sig hur det ter sig i solsken. Vi var med på en fårhundsuppvisning där hundarna med visslingskommandon från fårfarmaren kan styra fåren precis som han vill. Efter detta besöktes ett whiskydestilleri där vi fick inblick i konsten att framställa denna ädla dryck. Så är vi framme i slutmålet Edinburgh.
Naturligtvis besökte vi borgen på förmiddagen och sen fick vi egentid. Det pågick fem olika festivaler i staden så det var väldigt trångt överallt. Resans höjdpunkt var Tattoo på borgen och det blev en mäktig upplevelse med alla säckpipespelare, andra militära orkestrar, dansare och sångare från flera olika länder som marscherade i olika mönster. Föreställningen var slut kl 24 och så en promenad hem till hotellet, trötta och nöjda.
Karin, vår guide som sedan 17 år har bott i England och just nu bor i Skottland, kan landets historia och kultur och framförde detta med stor inlevelse. Hon berättade om författaren Beatrix Potter som älskade Lake Districtområdet och köpte in stora markområden som senare blev nationalpark. Dessutom är hon fotbollstokig, liksom en del av resenärerna, och kan allt om dessa städers lag och spelare. Busschauffören Simon var en glad prick och hans skratt smittade av sig.
Sista dagen tog en del av oss en sista tur på stan medan andra vilade sig på hotellet i väntan på färd till flyget. I Köpenhamn hämtades vi av André från GoTravel och omkring midnatt var vi åter hemma i Färjestaden, trötta och nöjda efter en intensiv innehållsrik resa.//Text och foto av Gunnel Nyberg