Skåneresan

Uppdaterades: 30 maj 2018 Skriv ut

En av SPF Solvändans många resor gick denna gång till Skåne.

Tidigt på tisdagsmorgonen åkte vi från Färjestaden och första fikastoppet var i Pukavik där vi serverades goda smörgåsar från Fredriks kafé. Resan fortsatte förbi Trolle Ljungby slott och Ingrid berättade sägnen om "hornet och pipan", ner mot Rinkaby skjutfält och Revingehed där några av resesällskapet gjort sin värnplikt, vidare mot de vackra Brösarpsbackarna och genom fina bokskogar. Vi stannade vid Ravlunda kyrkogård för att se Fritiof Nilsson Piratens grav, vidare ner genom äppelodlingsdistriktet med träd som fortfarande stod i blom. Lunch intogs i Kivik.

På Svabeholms kungsgård finns engelska trädgården och där fick vi en guidning hur en typisk engelsk trädgård ser ut men anpassade efter svenska växter.
Så bar det av längs kustvägen mot Ale stenar. Några trotsade den branta backen upp till den gamla skeppssättningen samt njöt av utsikten över Östersjön medan andra läskade sig med glass i det varma vackra vädret. Till Ystad kom vi fram strax innan 18-tiden och där väntade en 3-rätters middag.
Efter en god frukostbuffé åkte vi längs den vackra kustvägen mot Smygehuk, Sveriges sydligaste spets, till Falsterbo där vi pausade för förmiddagsfika. Några svalkade fötterna i det kalla vattnet. Lunch denna dag varpå Svaneholms slott. Mätta och belåtna åkte vi upp mot Lund och en guidning i Domkyrkan. Lite egentid fick vi i denna studentstad. En del passade på att shoppa eller bara tog det lugnt med en kopp kaffe eller glass. Resan gick via Teckomatorp och Svalöv, där en av resenärerna ville återuppleva gamla ungdomsminnen. Övernattning på Röstånga Gästgivaregård med god middag innan läggdags.
Sista dagsetappen gick mot Söderåsens bokskog och utsikten från Kopparhatten. Vi fikade i denna närmast pastorala miljö. Denna resas sista besöksmål var Hillesgården i Klippan där lunch väntade. Hillesgården är en stor rekreationsanläggning mitt ute i skogen där man kan få allehanda behandlingar, vila m.m. Här har Eva Rydberg sitt museum. På hemvägen stannade vi till i Huseby för eftermiddagsfika.
Under hela resan guidade Per-Åke Sjöblom oss på ett underhållande sätt med hjälp av Ingrid Johansson som kan sitt hemlandskap väl. Benny Yngvesson körde bussen och med sitt vänliga sätt passade han upp på oss. Mycket trevlig resa, fint väder och med mycket god mat! //GN