Sammanställning av försäkringar

FÖRSÄKRINGAR FÖR SPFs MEDLEMMAR

SKANDIA

SPF har ett centralt gruppförsäkringsavtal med Skandia vad gäller olycksfall och livförsäkring. Gruppavtalet har benämningen 9950.

Ny medlem:

Som ny medlem i SPF omfattas du av ett premiefritt försäkringsskydd i 3 månader. Detta gäller fr.o.m. den dag som medlemmens personnummer registrerats i SPF:s centrala medlemsregister förutsatt att man inte tidigare varit medlem i SPF.
Försäkringsskyddet består av en olycksfallsförsäkring och en livförsäkring med ett helt prisbasbelopp d.v.s. 45.500:- för år 2018.
För att kunna omfattas av livförsäkringen krävs att du fyllt 60 men inte 70 år och att du inte är intagen för vård vid sjukhus eller annan vårdinrättning eller vårdas utanför sjukhus/vårdinrättning men genom deras försorg.
Livförsäkringen gäller under de 12 första månaderna endast för dödsfall som är en direkt följd av olycksfall. Någon vecka efter registreringen av medlemskapet i SPF:s centrala medlemsregister får man ett erbjudande, om att efter de 3 första premiefria månaderna teckna fortsatt försäkring. För att behålla ett obrutet livförsäkringsskydd efter de 3 premiefria månaderna, måste man anmäla sig inom tiden för dessa 3 månader.
Premien för vald försäkring betalar man, efter den premiefria tiden, till närmaste huvudförfallodag. Huvudförfallodagar är 1 april och 1 oktober. Därefter betalar man premien halvårsvis via inbetalningskort eller via autogiro.

Olycksfallsförsäkring.

Oberoende av ålder kan anslutning alltid ske till Olycksfallsförsäkring.
Medlemsförsäkringen är en riskförsäkring utan något sparande.
En olycksfallsskada är den kroppsskada som försäkringstagaren ofrivilligt drabbas av genom en plötslig yttre händelse – olycksfall.
Olycksfallsförsäkringen betalar ersättning utan avdrag för självrisk.

Olycksfallsförsäkringen omfattat följande: Läkekostnader.

Tandskadekostnader, resekostnader, merkostnader (tex. personliga tillhörigheter som skadats vi olycksfallet upp till 0,5 prisbasbelopp och oundvikliga merkostnader upp till högst 3 prisbasbelopp), Rehabiliteringsersättning (invaliditetshjälpmedel och skäliga kostnader på högst 2 prisbasbelopp), Akutersättning, Krisersättning.

Medicinsk invaliditet p.g.a olycksfall.
Invaliditetskapital t.o.m 64 år högst 10 prisbasbelopp, mellan 65 – 75 år högst 5 prisbasbelopp, från 75 år högst 4 prisbasbelopp.

Dödsfall p.g.a olycksfall.
Vid dödsfall som beror på olycksfall utbetalas ett engångsbelopp på 1,0 prisbasbelopp till dödsboet.

Livförsäkring
Om försäkringstagaren avlider utbetalas det tecknade försäkringsbeloppet till den avlidnes dödsbo. Detta utöver andra eventuella livförsäkringar.
Försäkringsbelopp 0,5 prisbasbelopp
Försäkringsbelopp 1,0 prisbasbelopp

Premier 1 april 2018 till 31 mars 2019
Olycksfallsförsäkring 25:/mån (oförändrad)
Livförsäkring 0,5 prisbasbelopp (22.750 kr) 83:-/mån
Livförsäkring 1,0 prisbasbelopp (45.500 kr) 167:-/mån

Mötesförsäkring – avtalsnummer 7890.
Mötesförsäkring är en olycksfallsförsäkring. Den gäller utan särskild ansökan och omfattar medlem i SPF.
Försäkringen gäller:
- under möte eller annat av SPF anordnat arrangemang
- under resa till och från möte/arrangemang och
- under oavlönadd hjälp till annan SPF-medlem, s.k. väntjänst förmedlad genom SPF.

Den som ansluts till försäkringarna ska bo och ha sin hemvist i Sverige och vara inskriven i svensk försäkringskassa.
OBS !! Försäkringen upphör att gälla när försäkringstagaren inte längre är medlem i SPF.

SPFs rabatter hos försäkringsbolaget IF

SPF centralt av avtal med IF Försäkringar vad gäller sakförsäkringar.
- 15% rabatt på hem-, villa- och fritidshusförsäkringar
- 5% rabatt på bilförsäkring
- 12,5% rabatt på hund och kattförsäkringar.

Samlar du dina försäkringar hos IF blir du Plus-kund och kan få ytterligare 20% i rabatt.
IF Plus-rabatten gäller utöver din medlemsrabatt.

LÄNSFÖRSÄKRINGAR

SPF Seniorerna Oskarshamn har avtal med Länsförsäkringar. Detta gäller också sakförsäkringar.

- 10% rabatt på villa- villahem- och fritidshusförsäkring
- 10% rabatt på ordinarie premie för hemförsäkring erhålles om man upprättar och underhåller en inventarieförteckning och skickar in den till Länsförsäkringar.
- Alla medlemmar kan utnyttja Länsförsäkringars specialerbjudande för köp av säkerhetsutrustning till förmånspriser.
- Ålderspensionär erhåller 100 kr i pensionärsrabatt
- 6% rabatt om godkänt inbrottslarm fins installerat.
- 8% rabatt om jordfelsbrytare är installerad.
- 15% rabatt på ordinarie premier för personbilsförsäkrings delkasko- och vagnskademoment erhåller den som har villan försäkrad i Länsförsäkringar.

Oskarshamn 2018-03-31
Ingvar Persson