Resa till Rügen

Reseåterblick från vår resa till Tyskland och Rügen den 17-21 juni.

Dag 1

Efter att vår chaufför, Torbjörn Sundås, hämtat upp oss alla 38 resenärer gick färden söder ut och efter fikauppehåll i Kågeröd vidare över Öresundsbron och ner till en väntande färja i Gedser för transport över till Rostock.
Väl i Tyskland var vi snart i Stralsund där vi hade vårt hotell och skulle tillbringa tre nätter. När vi installerat oss på våra rum väntade en god middag.

Dag 2
Efter vår frukost träffade vi vår tyske svensktalande guide, Rainer Schwenke. Han skulle guida oss under tre dagar i det som varit Svenska Pommern och som tillföll Sverige vid Westfaliska freden 1648 och som var i vår ägo till 1815.
Vårt hotell låg i Stralsunds gamla stadskärna och 2002 togs området in på Unescos världsarvslista.
Rainer lotsade oss runt i centrum under ca 4 tim. Vi fick se många imponerande byggnadsverk, bl.a. Nickolaikyrkan, Jakobikyrkan, Katarinenklostret och Johannisklostret m. fl. byggnader. Det blev dock tid för en fikapaus på ett torg i centrum.
Kvällens middag intogs på en restaurang i en källare i en underbar miljö.

Dag 3
Dagens busstur startade som vanligt utanför hotellet och nu med universitets- och hansastaden Greifswald som mål. Staden är känd som hemstad för romantikern Caspar David Fridrich.
Här lotsade Rainer oss på en stadsvandring på ca 1 tim. och med ett kyrkobesök.
Nästa mål var ön Usedom, där vi först åtnjöt en lunch i Bannemin och därefter besök i Peenemünde.
Peenemünde var tyska armens försöksanstalt mellan 1936 och 1945 och ett av världens mest moderna teknikcentrum. Här utvecklades V-2 robotarna och den 13 juni 1944 hamnade ju en testraket hos oss i Bäckebo.
Peenemünde är nu musèum och bildnings- och kulturcentrum. Historiskt tillbaka var även detta den plats där Gustav II Adolf landsteg 1630 och ingrep i det 30-åriga kriget.
Nästa mål vara Heringsdorf, en badort där vi på egen hand fick se badlivet och turismen och med möjlighet till fika och kanske en glass.
På hemvägen intog vi en god middag på ett matställe vackert belägen intill en flodstrand vars namn jag ej noterat.

Dag 4
Denna morgon gick första etappen till Putbus, och som ofta kalls den vita staden eller rosornas stad. Orten grundades 1810 av adelsmannen Wilhelm Putus och som hade sitt slott här och då i vitt. Efter andra världskriget var slottet i så dåligt skick att det revs. Alla hus i staden är vita och flertalet har stamrosor mot fasaden och dessa blommade nu för fullt. I centrum låg en rund park och som var indelad i avdelningar liknande "tårtbitar".
Nu var det dags att byta färdmedel. Vi steg på ett tåg som drogs av ett ånglok på en samalspårig järnväg. Tåget pustade och rök över det böljande landskapet där man såg att det även här var brist på regn. Tågvagnar kunde man välja och det fanns täckta vanliga vagnar men även helt öppna sådana. Tågresan tog ca 20 min. och vi var då framme i Binz.
Vi hämtades med Torbjörns buss och besökte Prora och Hitlers gigantiska semesterhotell. Bygget påbörjades 1938 men avbröts vid utbrottet av andra världskriget. Längden på byggnaden var 4,5 km och låg 150 m från en fin badstrand. Byggnaden håller nu på att renoveras och en fjärdedel av längan är nu klar med möjlighet att köpa sig en lägenhet.
Badstranden var mycket fin och några passade på att ta ett uppfriskande dopp.
Sista etappen blev Jasmunde nationlpark som låg högt intill havet och täckt med en tät orörd bokskog. Vi promenerade på stigar i skogen fram till Viktoriautsikten med sina kalkklippor och som ligger 116 meter över havet.
Innan hemfärden åt vi lunch på en restaurang som låg väl inbäddad i bokskogen.
Vid hemkomsten till hotellet valde en del att gå och lyssna på en stor gosskör, som hade en konsert i Mariakyrkan som låg ett "stenkast" från hotellet. Vacker sång men föga sittvänliga kyrkbänkar.
Kvällens middag intogs på hotellet under gemytliga former och förgylldes med enskilda sångframträdanden samt allsång.

Dag 5
Samtliga dagar hade vi strålande solsken men hemresan bjöd på ett välbehövligt regn.
Innan vi rullade ombord på färjan i Mukran hann vi göra diverse inköp i hamnens bordeshop samt även få alla våra pass kontrollerade.
Efter ankomsten till Trelleborg rullade vi hemåt och efter ett kortare uppehåll på en bensinstation så var vi hemma vid 22-tiden.