MÅ BRATRÄFF PÅ DÄMMET - ÄR DET MÖJLIGT - DET ÄR JU NUMERA NYA SKÄRGÅDSPARKEN
Vad säger ni om en Må Bra-träff på Dämmet i Kalmar.
Vi träffas den 16 juni kl. 10.00 vid före detta Salvestadens parkering. Först promenerar vi runt i våtmarksområdet som är en del av Nya Skärgårdsparken i Kalmar och tittar på alla dämmen, djur och blomster som finns där. Har vi tur får se ägretthäger, har vi ännu bättre tur sällskapas vi av skäggmes. Men grönskande natur och glimrande vattenspeglar lär vi se - kanske en och annan kanadagås, men då kan vi faktiskt titta åt ett annat håll. Vi avslutar promenaden med egen medhavd fika. Kanske läge just på platsens utsiktspunkt där vi ser ut över arkipelagen Västra sjön med Boholmarna, Ekö, Dunö, kobbar och skär.
Blir vi rent drömska i solskenets värme kanske vi för vår inre syn kan se Gustav Vasa komma indragandes mot Stensödde. Om det nu inte var dimma just den dagen ...
För att hitta dit kör man antingen in den första avfarten till höger från motorvägen. Förbi den röda byggnaden som polisen huserar i och fortsätter rakt fram och tar sedan höger in på Skärgårdsparkens/Dämmets parkeringen.
Missar man den avfarten kan man även köra av mot Kalmar S och köra rätt fram när man kommer upp efter kurvan.
Om det mot förmodan skulle bli dåligt väder ställer vi in turen.
Väl mött den 16 juni
Anette Nilsson Junker
070 58 95 319