NATIONALDAGFIRANDE UNDAN ÖSREGN

Och regnet det bara öste ner ...
Så blött det ändå var - inga sura miner för det.
Korvgubbarna huserade under tältduk och levererade godaste korven. Dessa var så goda (korvarna alltså) att de helst ville hålla sig i skinnet (gubbarna alltså). Om det inte var som skydd mot regnet, vilket kunde få vem som att tappa sugen. Men suget efter korven vann, under ackompanjemang av flerfaldigt grimaserande i ivern att bita sig igenom korvskinnet utan att samtidigt mosa in kinder och nästipp med smakförstärkningen. Rosiga kinder må vara klädsamt, även en regnig nationaldag, men kanske inte med doften av mosade tomater
Ja, något må man väl offra, både för den goda smakens och den speciella dagens skull.
Och underhållarna roade oss med bravur.
Pricken över i - Kerstins bakverk - dagen därmed fulländad.
/Anders

  • Inrymda av regnet, som smattrade som en kulspruta men värre än som var det inte även om stämningen kändes zombisk att jagas in av vädrets makter men plats fick vi.
  • Lasse Trofast från Mörbylånga och Dagge från Ljungbyholm förlöste oss från vädertrycket och värmen steg inomhus.
  • Tomas pejlade intresset om fördjupning i Per-Anders Fogelströms alster i bokcirkel till hösten.
  • Vår ordförande Ing-Britt informerade om kommande begivenheter, som nödvändigheten av en sittning till i bussen på höstens vinresa. Därutöver finns ytterligare ett antal platser.
  • Trofast meddelade att Dagge ryckte in eftersom ordinarie basist hade kompledigt.
  • Många låtar vi kände väl igen, av Berghagen, Linderholm, med flera.
  • Kerstin dukade fram det fantastiska gottebord hon själv var upphov till, allt under och emedan korvgubbarna såg till att smaklig mättnad levererades från grillen - under tältduk, gudskelov.
  • Så både stämdes och ställdes upp till nationalsången. Var man inte med i sången infann sig ändå fosterlandskänslan.
  • Även musikerna blev á capella
  • Grande final denna nationaldag blev Kerstins bakverk; tårtor och småkakor.
  • Inrymda av regnet, som smattrade som en kulspruta men värre än som var det inte även om stämningen kändes zombisk att jagas in av vädrets makter men plats fick vi.
  • Lasse Trofast från Mörbylånga och Dagge från Ljungbyholm förlöste oss från vädertrycket och värmen steg inomhus.
  • Tomas pejlade intresset om fördjupning i Per-Anders Fogelströms alster i bokcirkel till hösten.
  • Vår ordförande Ing-Britt informerade om kommande begivenheter, som nödvändigheten av en sittning till i bussen på höstens vinresa. Därutöver finns ytterligare ett antal platser.
  • Trofast meddelade att Dagge ryckte in eftersom ordinarie basist hade kompledigt.
  • Många låtar vi kände väl igen, av Berghagen, Linderholm, med flera.
  • Kerstin dukade fram det fantastiska gottebord hon själv var upphov till, allt under och emedan korvgubbarna såg till att smaklig mättnad levererades från grillen - under tältduk, gudskelov.
  • Så både stämdes och ställdes upp till nationalsången. Var man inte med i sången infann sig ändå fosterlandskänslan.
  • Även musikerna blev á capella
  • Grande final denna nationaldag blev Kerstins bakverk; tårtor och småkakor.

Nationaldagsfirande

SPF-Seniorerna i Ljungby-Mortorp firade Nationaldagen traditionsenligt i Hembygdsparken i Påryd den 6 juni.

Vädrets makter tillät inte utomhusaktiviteter, så SPF-arna, ca 50 stycken, fick tränga ihop sig i hembygdsparkens gamla fina mangårdsbyggnad från tidigt 1800-tal.

Korvgrillningsgänget höll dock till utomhus i skydd at ett större partytält. Finfina grillade korvar levererades in till hembygdsgården och avnjöts där med lämpliga tillbehör av hungriga föreningsmedlemmar.

När hungern hade stillats blev det dags för Lasse Trofast från Öland och hans medmusiker Dagge, att bjuda på glad musik i stugan. Ståendes mitt mellan de båda större rummen i nedervåningen både hördes och sågs musikanterna alldeles utmärkt. Spf-arna fick lyssna på såväl Lasse Berghagen, Peter LeMarc, Eddie Medusa, Gösta Linderholm, Fred Åkerström, Sven-Ingvars med flera.

Allt mycket uppskattat. Allt emellan blev det allsång, både påbjuden och spontan.

När underhållningen var slut bjöds det på hembakat, både småkakor och tårtor, allt bakat av föreningens kassör Kerstin Svensson.

Nu började solen titta fram mellan molnen, men trivseln inomhus var inte att ta miste på, så firandet fortsatte där.

Ordförande Ing-Britt Nordahl- Jaensson informerade om kommande aktiviteter i höst förutom de sedvanliga månadsträffarna: bl a  sensingyoga, motionsbordtennis och en läsecirkel kring Mina drömmars stad. Reseansvarig, Anette Nilsson Junker, flaggade för resan till Moseldalen i höst (oktober). Ännu finns det platser kvar och bokningstiden har inte gått ut

Alla som köpt lotter fick sin nyfikenhet stillad, när ordföranden avslöjade de olika lyckliga vinnarna av blommor, kaffe och andra nyttigheter.

Mätta och mycket nöjda med dagen lämnade SPF-arna den gamla vackra hembygdsgården och vandrade ut i försommarens eftermiddagssolsken.

Nu stundar sommarlov för föreningen, men i september drar vi i gång igen.

Tomas Fröler