Medlemsmöte 2025-09-15
Som programmet angav så träffades vi den 16 sept. på Jutegården. Höstsäsongens första inomhusträff.
Föreläsare var kommunchefen Christer Kratz. Med tanke på det något torra ämnet förväntades ingen större rusning - men döm om styrelsens stora förvåning, det kom 78 personer. Det är svårt att minnas alla punkter han berörde. Den fatala missen i kommunens felräkning, som skrivits mycket om i tidningen, kom också på tal. På frågan om kommunen hade för många anställda jämfört med andra lika stora kommuner så blev svaret att det var ingen större skillnad, man har dock varslat personal. Man sitter i en problematisk situation med ett överskott av skollokaler. Med facit i hand kanske något nybygge borde fått anstå. Han framhöll också att kommunen hade god tillgång till industrimark för ev. nyetableringar. Inför åhörarna gav han ett positivt intryck och att Kommunen kommer att klara av det (om uttrycket får användas) stålbad som krävs. När anförandet var klart avtackades han av Jan Mikaelsson, som överlämnade en bok av Johan Telin. Sedan vidtog sedvanlig fika med macka och chokladbröd. Den obligatoriska lottdragningen gjorde att några gick hem med ett leende på läpparna. Vidare informerades om Vimmerbyresan, där besöket på Åbro Bryggeri blivit inställt och ersatts av ett besök på "Filmbyn" i Mariannelund, platsen där Astrid Lindgrens-filmer spelats in. Efter besöket blir det retur till Vimmerby och lunch på Statt. Mätta och belåtna styr vi kosan till Näs, Astrids hemby där vi beser diverse och avslutar med kaffe och bulle innan vi beger oss hemåt.