Företagsbesök Royal Design 2023-05-31

Genom tillmötesgående av företaget fick vi möjlighet att göra ett besök i år igen, för de som av någon anledning inte kunde delta vid besöken förra året.

Rubricerade datum kl 16.15 samlades 15 st. medlemmar vid företagets entrè. I anslutning till entrèn ligger matsal och samlingsrum allt i ett, där välkommnades vi med kaffe och fikabröd. Under tiden vi lät oss väl smaka fick vi en presentation av företaget av Arvid Pettersson (han har någon titel som jag inte kan ange), men han är inblandad i kundkontakter- leveranser om något inte funkar, med bistånd av Lovisa som är HR- person på företaget. Royal Design grundades av två killar som hörde hemma i närområdet, Andreas Ekberg och Hans Bengtsson. Idag ingår Royal Design tillsammans med västsvenska Rum 21 och danska And Light i Royal Design Group, som ägs av en stiftelse och är således inte börsnoterat. Anläggningen i Nybro är centrum för hela Royal Design. En våning upp över matsalen sitter kundtjänsten där personalen kan kommunicera på sju olika språk, vilket kan behövas då man säljer till 14 olika marknader både inom och utom Europa. Omsättningen uppgår till c:a 1 miljard varav c:a 600 miljoner i Sverige. Man lagerför c:a 55 000 artiklar. I dagens läge när det inte är kampanjer inom handeln så jobbar 75 personer på lagret. Större möbler kräver mera "personlig" hantering medan mindre artiklar hanteras av 62 robotar som arbetar på robotlagret. Lagret består ett stort antal plastbackar som är staplade 16 st på höjden och i ett rutnät där robotarna förflyttar sig ovanför, i längd och sidled. När roboten hämtat en back transporteras den till en manuellt betjänad station där en person plockar ut det ordern säger (det kan finnas olika produkter i samma back) och lägger i en kartong som sedan åker på rullband för att sedan förslutas automatiskt. Omfattningen av verksamheten är svår att ta in. När julen börjar närma sig, under november händer det att man expedierar 30 000 ordrar per dag, vilket innebär att man hanterar 30- 50 000 paket per dag. Efter att ha besett robotlagret (man ser bara överdelen och robotar som förflyttar sig) och gått runt förbi de manuella stationerna tackade Anita Lindblad för det givande besöket och överlämnade en blomsterkvast.