Säsongstart 2023-08-21

Den 21 augusti hade vi höstsäsongens första träff, helt enligt programmet.

  • Stefan berättar livfullt om trakten och dess tidigare invånare. I bakgrunden syns stugan som inrymmer grammofonkändisarna
  • Överblick över en solande församling
  • Ytterligare en publikbild, Med Nybro tidnings reporter vid stugknuten till höger
  • Ordförande håller lite "peptalk" med medlemmar
  • Två grillare som jobbar för att möta efterfrågan
  • Stefan berättar livfullt om trakten och dess tidigare invånare. I bakgrunden syns stugan som inrymmer grammofonkändisarna
  • Överblick över en solande församling
  • Ytterligare en publikbild, Med Nybro tidnings reporter vid stugknuten till höger
  • Ordförande håller lite "peptalk" med medlemmar
  • Två grillare som jobbar för att möta efterfrågan

I strålande sol samlades vi vid Kvantums parkering för att åka i kortege till vårt mål, Spelemålen. För att höja stämningen så körde vår ledarbil (inga namn) helt åt skogen i dubbel bemärkelse. Så småningom kom vi fram till Spelemålen, en verklig oas långt från närmsta bebyggelse. På plats välkomnades vi av "godsherren" själv, Stefan Lagesson, som lagt ner ett stort arbete på iordningställandet av torpet. Efter att Jan Mikaelsson, i vanlig ordning hälsat medlemmarna välkomna tog Stefan vid och höll ett gediget föredrag om folket och den bebyggelse som funnits i trakten, bl.a. ett antal torp som beboddes av stenhuggare, då det fanns sten i området som var lämplig att arbeta i. Vi fick även höra om gamla artister från stenkaketiden, eftersom Stefan har ett grundmurat intresse för den perioden. På plats har han inrett ett par rum i ett gårdshus där han visar foton och affischer med artister som Ernst Rolf, Harry Brandelius, Calle Jularbo m.fl. I ett annat hus, ägnat åt dragspel, presenteras 207 styck av allehanda slag. Efterhand som grillen producerade färdiga korvar avåts dessa med god aptit. Den underbara miljön och vädret förstärkte upplevelsen av att kanske vara i paradiset. Då det fanns gott om sittplatser, trots att det var ett 50-tal personer, blev det mycket spontana samtal medlemmarna emellan. Så småningom närmade sig tiden för uppbrott. Jan tackade för uppslutningen och påminde om septemberträffens gästartister "Tre Goa Gräbbor" från Karlshamn. Därefter rullade bilarna tillbaka mot Nybro med passagerare som har ett ljuvligt sommarminne att ta fram när den grå hösten närmar sig.