Vi var ett gäng glada pensionärer som har gjort en resa  till Dalsland i 3 dagar.

Vi besöker den ansedda skulptur parken restad gård ,Vänersborgs museum samt hälsar på lilla Paris mest besjungda invånare utmed strandpromenaden. Vi bodde på Ljungskiles folkhögskola på kvällen hade vi en härlig visafton.

Dagen därpå reser vi norrut till ett Sverige i miniatyr. Vi upplever sjö och slätt landskap,Dalslands kanal och Håveruds akvedukt. Vår guide Tomas lär oss mycket industri historia.

På fredagen går resan österut mot kungliga jaktmarker. Förmiddagsfika på Hunneberg och därefter Trollhättan med dess imponerande fall, kraftverk och slussar.

Efter avslutningslunch i historisk miljö är det dags för hemresan. Vår busschaufför Krister tar oss tryggt hem.


Gullviann  Johansson