Resa i hembygden

PRO, Hembygdsföreningen och SPF i Bottnaryd var på vårutflykt i bygden 26 april. Vi besökte Bjurbäck och Ryfors. Första stopp var på Näs gård där Pim Drakenberg visade runt och berättade om Näs historia. Sedan gick färden till Ryfors. Guide var Nisse Hellström och vi fick också se smedjan från insidan och smeden i fullt arbete. Nästa besök gjorde vi i Bjurbäcks kyrka. Där talade Kerstin Kulneff om kyrkans historia. Kaffe och räkmacka smakade bra i Bjurbäcks skola där Olle Johansson gav oss en inblick i hembygdsföreningens arbete. Resan avslutades hos Karin och Sven Nalbin på Bjurbäcks gård. Chaufför på resan var Bertil Lantz och guider var Agneta Nalbin och Edgar Folkesson. En fin resa en vårdag i april!