VÅRRESA

Tisdagen den 23 maj gjorde vi vår årliga vårresa. I år gick resan genom ett försommarfagert Västergötland, med strålande sol och blommande fruktträd. Under hela resan var Barbro Axelsson vår suveräna guide.

Första anhalten var Falekvarna, en utpräglad kvarnby, med anor från medeltiden, där det en gång fanns 13 kvarnar. Vi fick se Mellomkvarnen i arbete och fick en intressant beskrivning av kvarnbyns historia från en medlem i Slöta Natur- och Hembygdsförening. Vi kunde köpa mjöl som malts i kvarnen och avslutade besöket med fika. Resan fortsatte förbi Karleby radby, med gravar från sten- brons- och järnåldern på ena sidan vägen och gårdarna på den andra. Karleby socken är rikast på registrerade fornfynd i hela det fornfyndsrika Falbygden.

Vår resa fortsatte via Ekornavallen till Varnhem. Där fick vi en mycket intressant guidning i klosterkyrkan och kunde bl. a se Birger Jarls sarkofag och släkten De la Gardies grav- och minnesstenar. Vi fick också tid att vandra bland de vackra klosterruinerna. Vi åkte sedan genom den vackra Vallebygden till vår lunch i Flämslätt. Efter lunchen fortsatte vi mot Hornborgasjön, som är en intressant fågelsjö, även efter transäsongen.

Sista anhalten var ett besök på Falbygdens ost, där många av oss passade på att handla.

Nöjda och glada återvände vi till Habo efter en mycket trevlig och lärorik dag.