MÅNADSTRÄFF 22-09-01

SPF Seniorerna Villstad hade under torsdagseftermiddagen höstens första månadsträff. Det strålande vädret till trots, hade 130 medlemmar slutit upp för att träffas och underhållas denna eftermiddag. De första gästerna kom redan en timma innan träffen började, för att prata och lyssna till föreningens eget band, Swinging Stones.

Efter att ordförande hälsat välkomna och att välkomstvisan traditionsenligt sjungits hälsades en ny medlem, Karin Gunnarsson, välkommen.

Dagens gäst tog därefter över scenen. Denna dag var det trubaduren och historieberättaren Gåke från Flatön i Bohuslän som underhöll. Han sjöng egna visor och låtar ur Sven-Ingvars repertoar, men framför allt visor av Evert Taube. Han berättade på ett humoristiskt vis om Evert Taubes liv och leverne, främst från den tiden han bodde på Flatön. Han berättade också och skämtade om hur det var att leva på Flatön, när ön på sommaren ”invaderas” av sommargäster.

Under den efterföljande kaffepausen informerades det om kommande aktiviteter. Närmaste aktivitet blir att deltaga vid Smålandsstenars Marknad, för att informera allmänheten om SPF:s verksamhet.

På månadsträffen i oktober blir det underhållning av komikern Andreas Ljung och i november kommer Smålandsstenarsonen Lars Danielsson att visa foton och berätta om gamla Smålandsstenar. I december blir det som vanligt julbord. Utöver detta blir det en Tysklandsresa, en temakväll i oktober, en pubkväll i november och tomtesmyg i december.

När kaffet var urdrucket och kaffebrödet uppätet fortsatte Gåke att underhålla med fler visor och roliga berättelser. Efter extranumret avtackades han med blommor och stående ovationer.

Eftermiddagen avslutades som vanligt med dragning av dagens lotteri.