Tävlingar, Hjärnkollen 2019

• Vaggeryd:Lennart Andersson, Asger Skillemar, Thore Olsson,
  • Nässjö:Ingvar Ellbrink, Håkan Roos, Monica Gnist
  • Bor-Rydaholm: Sigvard Holmström, Tore Johansson, Rune Johansson

SPF i Bor-Rydaholm har hjärnkoll, en åkomma som bara kan botas med vinst!

I SPF:s Hjärnkoll i allmänkunskap, där Jönköpingsdistriktet har en utslagstävling mellan föreningarna, hölls en tävling i Bottnaryd där tre lag möttes; Bor-Rydaholmskretsen, Östra Jönköping och Norra Mo. 16 frågor ställdes och segrade gjorde Bor-Rydaholmskretsen med 15 rätta svar medan de båda andra lagen fick ihop 12 rätta svar var. I det segrande laget deltog Rune Johansson, Tore Johansson och Sigvard Holmström. Av tradition så får det segrande laget anordna nästa utslagstävling och det blir i Rydaholm den 3 april 2019.

Tävlingsledare är Staffan Magnusson, Vetlanda. Frågorna är sammansatta av Inger Karlsson från samma förening.

Den 3 april hölls tävlingen i Rydaholm mellan Villstad och Bor-Rydaholmskretsen. Det var två mycket jämna lag men när slutsignalen gick visade det sig att hemmalaget hade 14 rätt av de 16 frågorna. Villstad, som företräddes av Maj-Britt Turesson, P-G Risberg och Börje Söderström, kom inte långt efter, de hamnade på 12 rätt. Nästa tävling blir i Vaggeryd den 24 april 2019 där vinnarna möter Vaggeryd och Nässjö i distriktsfinal.

----------------------------------------------------------------------------------------

Den 24 april var det dags för distriktsfinal, som var förlagd till Vaggeryd. Vinnande lag blev Vaggeryd för andra året i rad med Thore Olsson, Ansger Skillemar och Lennart Andersson på 14 poäng av 16 möjliga. De går därmed vidare till riksfinal. Tvåa blev Bor-Rydaholm med Sigvard Holmström, Tore Johansson och Rune Johansson på 13 poäng. Trea blev Nässjö på 12 poäng med Ingvar Ellbrink, Monica Gniol och Håkan Roos.                               Staffan Magnusson ställde de 16 frågorna och lagen fick en minuts betänketid för varje fråga.