Eva Eriksson i Expressen om att seniorer bör ta sitt samhällsansvar i krisen

Förbundsordförande Eva Eriksson skriver i Expressen att nu måste vi seniorer ta vårt ansvar och stanna hemma – detta är inte tiden för generationskonflikter. Vi måste hålla ihop i samhället.

Vi måste alla ta vårt ansvar i detta läge. I SPF Seniorerna har vi ställt till in våra aktiviteter, vi tipsar om vad man som enskild kan syssla med i hemmet och om hur våra föreningar kan ställa upp som stöd. Vi har startat Facebook-grupper för samtal och för att motverka ensamhet, vi har föreningar som hjälper medlemmar som inte är digitala att handla mat på nätet och vi drar i gång ringkedjor så att seniorer ska känna sig mindre isolerade.

Att som senior stanna hemma några veckor eller längre är inte hela världen. Kanske får du nya bekantskaper via nätet eller genom telefonkedjor. Sannolikt upptäcker du nya intressen, roliga spelappar eller spännande tv-serier under tiden. Vi ska klara detta. Men då måste alla vi som ombeds stanna hemma faktiskt ta vårt ansvar och minimera våra kontakter med andra människor – för hela samhällets skull. För sjukvården och äldreomsorgen, för landets arbetstillfällen och företag, för barn och barnbarn, och för vår egen skull.

Läs hela artikeln här