Med önskan om en glad och varm påsk

SPF Seniorernas förbundsordförande Eva Eriksson och generalsekreterare Peter Sikström sänder varma påskhälsningar till alla medlemmar.

• Peter Sikström och Eva Eriksson.

Påskhelgen förknippas av många med släktträffar, goda middagar, skratt och gemenskap, men i år blir det en annorlunda högtid. Resor och träffar uteblir och istället får vi fira hemma. Det blir kanske inte samma sak men vi får försöka göra det bästa möjliga av situationen. Påskmiddag över ett telefon- eller videosamtal, en avskild promenad i vårsolen, läsa en god bok eller titta på en bra tv-serie. Kanske kan vi unna oss lite extra god mat och ett eget påskägg med något gott i. Sedan kan vi alltid trösta oss med att det kommer en påsk nästa år som förhoppningsvis är normal.

Även om vi ska försöka ta tillvara alla bra stunder vi kan så ska vi inte förneka att det känns tungt just nu. En liten tröst är ändå att hela samhället arbetar på högvarv för att mildra och på sikt lösa krisen, alla gör de insatser de kan. Det är skönt med självvald ensamhet men denna påtvingade isolering är hemsk, men det är det viktigaste vi seniorer kan göra dessa dagar. Se det som vårt bidrag till samhällsinsatsen.

Vi behöver alla göra vad vi kan och ta vårt ansvar i dessa tider, minimera fysiska möten med andra människor och lyssna på myndigheternas rekommendationer. Som ni säkert sett gick Folkhälsomyndigheten i förra veckan ut med en skarpare rekommendation till oss 70 år och äldre att undvika affärer och kollektivtrafik.

Det betyder att det kommer att behövas än mer hjälp med till exempel matinköp. Redan nu ser vi seniorer som handlar mat på nätet (eller får hjälp av andra att just näthandla), anhöriga eller bekanta som hjälper till med inköp och hemleverans, kommuner som etablerar samarbete med mataffärerna och anordnar kostnadsfri hemleverans till seniorer. SPF Seniorerna har försökt att hjälpa till så gott vi kan genom att sammanställa olika tips och aktiviteter. Längst ner på sidan hittar du länkar till SPF Seniorernas olika sidor på nätet.

Ju fler av oss i SPF Seniorerna som underlättar för smidiga matinköp och hemleveranser desto bättre. Fortsätt hjälpa till med näthandel, engagera yngre som ni känner och litar på, eller kontakta både kommun och mataffärer och se vad de kan göra i dessa tider. Vi gör skillnad i samhället och ställer upp, även i tider när vi seniorer mest håller oss hemma.

Avslutningsvis vill vi självklart passa på och skicka en varm påskhälsning till dig och alla andra seniorer. Och samtidigt visa vår uppskattning för allt som görs runt om i landet: vi ställer upp för varandra, ringer vänner och anhöriga, assisterar med matinköp, vi bryr oss om våra medmänniskor och vi tänker i nya banor och hittar nya sätt att kommunicera, anordna aktiviteter och umgås. Ta hand om er i påsk. Vi tänker på er!

Eva och Peter

Länktips

På SPF Seniorernas webb samlar och uppdaterar vi löpande tips kring näthandel, digitala aktiviteter och traditionella aktiviteter. Vi fortsätter arbeta men efter lite annorlunda förutsättningar, för att underlätta för er alla i denna annorlunda tid. Vi bevakar vad som sker, informerar och uppdaterar aktivitetstips, råd och myndighetsrekommendationer. Vi visar också på solskenshistorier och smarta lösningar i dessa tider.

Vi delar också information, aktivitetstips och goda idéer på vår facebooksida. I facebookgruppen Digital Gemenskap kan du diskutera med andra seniorer och i gruppen Kreativ Senior - Kreatän med Senioren kan alla kreativa seniorer visa upp sina alster och få inspiration till nästa projekt.

Klicka på länkarna nedan för att ta del av alla tips:

Tips till föreningar
Tips till seniorer - digitala aktiviteter
Tips till seniorer - traditionella aktiviteter
Tips till seniorer - näthandel
Förbundets Faceboosida