Bordtennis i Söderhamn

Årets förbundsmästerskap i bordtennis genomfördes helgen 6-7 maj i Söderhamn. Arrangörer var SPF Seniorerna Söderhamn tillsammans med Söderhamns UIF.

• Kodak moment; Inger Engvers från SPF Seniorerna Söderhamn hängde medaljer och publiken fotograferade.
  • Vinnarna i dubbelspel H65 – Hans-Erik Börjesson och Åke Karlsson.
  • Den spännande dubbelfinalen i H70-klassen vanns av Göran Ekström och Torsten Lager, SPF Seniorerna Bodekull, som besegrade herrarna i grönt. Samma kvartett gjorde upp i singel- slutspelet.
  • Hemmaspelaren Kerstin Nyberg in action.
  • Bo Dahlström från Sundsvall är koncentrerad på bollen.
  • Lars Göran Östlind från Eksjö var mycket nöjd med sin bronsplats i H 65-klassen.
  • Vinnarna i dubbelspel H65 – Hans-Erik Börjesson och Åke Karlsson.
  • Hemmaspelaren Kerstin Nyberg in action.
  • Bo Dahlström från Sundsvall är koncentrerad på bollen.

Tävlingen lockade dryga 60 spelare från hela landet – en mycket bra uppslutning i denna gren. På grund av dubbelbokning fick tävlingarna genomföras i bordtennisklubbens träningsanläggning. Den öppna och blåröda hallen fungerade dock fint med en trevlig samlingsyta i mitten där deltagare och publik slog sig ner för att fika och diskutera pågående och avslutade matcher.

Tävlingen genomfördes i en damklass och fyra herrklasser i dubbel och singel. Första dagens dubbelspel fyllde lokalerna med bordtennisentusiaster som hälsades välkomna av SPF Seniorernas ordförande Inger Engvers och Lennart Andersson som var sammanhållande för det lyckade genomförandet. Efter pool- och slutspel genomfördes den första prisutdelningen på en väl tilltagen prispall. Trots detta blev det aningen trångt på bronspallen. Kvällen fortsatte sedan med en trivselmiddag där det bjöds på buffé och musikunderhållning samt en och annan rolig historia.

Singelspelet startade den tidiga söndagsmorgonen med poolspel fram till lunch och efterföljdes av A- och B-slutspel under eftermiddagen. Tävlingsdeltagarna hjälpte till att döma i poolspelet men i slutspelsmatcherna dömde den yngre generationen från bordtennisklubben – ett fint exempel på solidaritet mellan generationerna. Efter flera jämna och välspelade finalmatcher med en engagerad publik korades vinnarna och belönades med medaljer och kaffe från Söderhamns rosteri.

Klicka här för resultatlista