Positivt med pensionstillägg men inte tillräckligt

SPF Seniorerna har tillsammans med övriga seniororganisationer lämnat in ett remissvar om förslaget om ett inkomstpensionstillägg. Det är ett litet steg mot en högre allmän pension, men långt ifrån tillräckligt.

• SPF Seniorerna kommer att fortsätta arbetet för högre pensioner – hela systemet behöver en översyn och pensionsavgiften måste höjas, säger förbundsordförande Eva Eriksson.

Pensionsfrågan är en av SPF Seniorernas medlemmars viktigaste sakfrågor. Förbundet har sedan flera år tillbaka arbetat för en högre allmän pension och att det ska löna sig bättre att ha arbetat. I ett remissvar om ett tillägg till den allmänna pensionen, ett inkomstpensionstillägg, har SPF Seniorerna tillsammans med övriga seniororganisationer uttryckt sin mening om förslaget och om behoven av ytterligare förstärkningar av den allmänna pensionen.

– Det är en liten seger för oss i SPF Seniorerna att politikerna i och med förslaget på inkomstpensionstillägg erkänner det vi länge sagt: pensionerna är för låga och att ett långt arbetsliv knappt märks i mångas plånböcker.
Samtidigt ska vi understryka att inkomstpensionstillägget är otillräckligt, det handlar om maximalt cirka 400 kronor mer i plånboken efter skatt och berör drygt hälften av pensionärerna men summorna kommer att skilja sig. Det krävs alltså en kraftigare höjning av den allmänna pensionen, vilket vi också är tydliga med i vårt yttrande. SPF Seniorerna kommer att fortsätta arbetet för högre pensioner – hela systemet behöver en översyn och pensionsavgiften måste höjas, säger förbundsordförande Eva Eriksson.

Klicka här för att läsa hela remissvaret