Debattartikel: Har regeringen pensionerat löftena?

När tänker regeringen sluta prata och börja jobba? frågar sig Skattebetalarnas förening och SPF Seniorerna i en debattartikel på News55.se.

I en debattartikel på News55.se skriver Christian Ekström, Vd Skattebetalarnas förening, och Christina Rogestam, förbundsordförande SPF Seniorerna:

Socialdemokraterna gick till val på att avskaffa skillnaden i skatt mellan en lika stor pensions- och arbetsinkomst. De kallade den djupt orättfärdig. Men hittills har den bara tagit bort skillnaden för dem med allra lägst pension. När Skattebetalarna granskade regeringens beslutade skattelättnad i fjol framkom dessutom att den omfattade 200 000 färre pensionärer än utlovat. Många fick till och med högre skatt i stället för lägre.

Det slutar inte med det. Regeringen lyfte gärna fram en mindre höjning av bostadstillägget i fjol för att visa att skatten på pensionen inte är allt. Men dessa förstärkningar i plånboken åts upp av såväl avgiftshöjningar inom hemtjänsten som höjd kommunalskatt i många kommuner. Dessutom påverkar skattehöjningar på exempelvis bensin och ett försämrat rot-avdrag pensionärernas privatekonomi negativt.

Läs hela artikeln här