Månadsmötet den 16 september

Erik Jansson hälsade medlemmarna hjärtligt välkomna till höstens första månadsmöte. Ett särskilt varmt välkomnande framfördes till de tre nya medlemmarna, samt till dagens föredragshållare Dragan Kotarac, Konsumentrådgivare och Jan-Olof Nilsson som berättade om andra världskriget.
Erik Jansson läste dikten ”Höstvise” av Gunvor Anér.

• Världskrig och brudklänning - Jan-Olof Nilsson
  • Fina priser
  • Konsumentrådgivare Dragan Kotarac
  • Sista vinflaskan
  • Världskrig och brudklänning - Jan-Olof Nilsson
  • Fina priser
  • Konsumentrådgivare Dragan Kotarac
  • Sista vinflaskan

Föreningsinfo
Erik Jansson informerade om dagens program och höstens program samt presenterade Citykortet, som kan köpas på Turistbyrån för 50 kr.

Arne Karlsson berättade att bangolfen börjar nästa vecka kl 14.00, boulen börjar imorgon (17/9) kl 15.00. Det är sista månaden för cyklingen.

Leif Nilsson berättade om resan till Vilhelm Mobergs utvandrarbygd den 23/9, Musikalen Oliver, GöteborgsOperan den 20 oktober, Huseby Julmarknad den 14/11, studiebesök på Hem Sophantering, Kristineberg den 30 oktober samt Stena Recycling den 6 november. Anmälningslistor för dessa evenemang fanns utlagda i entrén.

Kerstin Uhrberg Johansson informerade om Senioreventet, Arenahallen
den 3 – 4 oktober med Amalia Adamo som dragplåster.

Lars Björk berättade om Röda Korsets konsert på Halmstad Teater
den 18 november. Gratisbiljetter delades ut.

Informationsmöte för nya och presumtiva medlemmar äger rum den 31 oktober
kl 14.00 – 15.00 på Bäckagårds Sjukhem.

Eva Molin presenterade en träff om "Tillsammans mot ensamhet"
Vi samlas den 26 september,kl 14.00 – 16.00 på Bäckagårdscaféet där vi diskuterar vad vi skall göra för att nå äldre som upplever ofrivillig ensamhet. Förslag finns att skapa en Facebook-grupp eller en telefonlista, där man kan kontakta varandra för att bryta ensamheten.

Konsumentrådgivare Dragan Kotarac
Ämnet var "Hur handlar man rätt"? Konsumentrådgivningen kan hjälpa till med försäkringsfrågor, få reda på svartlistade företag (Råd & Rön). Har man råkat bli lurad av t ex telefonförsäljare kan man även få hjälp med dessa problem.
Viktigt att vi tar reda på vem vi handlar av. Han förklarade även vad som gäller vid "Distansavtalslagen". NIX fungerar inte fullt ut, bäst att lägga på telefonen! Ångertiden är 14 dagar.

Samkväm - Fika
Efter konsumentupplysningen smakade det gott med kaffe och smörgås. Kerstin förrättade lotteriet, som vinster var det vitt vin inköpt på vinresan till Moseldalen,
rött vin och citronträd.

Världskrig och brudklänning - Jan-Olof Nilsson
Ett intressant och gripande föredrag om andra världskrigets amerikanska flygare, som landade i Sverige. Det blev många fina berättelser om möten, vänskap och kärlek mellan amerikanare och svenskar.

Avslut
Ordföranden avslutade dagens möte med att tacka alla för deltagandet och Dragan Kotarac samt Jan Olof Nilsson för intressanta föredrag. Han hälsade alla välkomna till nästa månadsmöte den 21 oktober.
Text: Lena Wilde
Foto: Lars Björk