Förbundsordförande SPF Seniorerna

SPF Seniorernas förbundsordförande Eva Eriksson önskar God Jul och Gott Nytt År samt tackar alla seniorer för stort engagemang och fina insatser under året.

• SPF Seniorernas förbundsordförande Eva Eriksson

God jul till er alla
År 2021 lider mot sitt slut. Jag, och säkert många med mig, hade önskat att pandemin skulle ha ebbat ut vid det här laget. Tyvärr är det inte så. Vi behöver fortsatt vara försiktiga och fira jul och nyår på ett klokt sätt.

Vi i SPF Seniorerna har under det gångna året åstadkommit väldigt mycket. Vi påverkar samhällsdebatten, ställer upp för våra medmänniskor, anordnar aktiviteter, skapar gemenskap och vi är seniorers röst gentemot beslutsfattare och samhälle.

SPF Seniorernas alla möten runt om i landet är vitala. Det är viktigt att träffas, samtala och diskutera samt ha kul tillsammans – och det är vi bra på. Det kan vara på boulen, golfen, gympapasset eller studiecirkeln. Då skapas en gemenskap som ger kraft att förändra.

Kraft att driva på för högre pensioner, för en värdig äldreomsorg, för ett samhälle utan ålderism. Kraft till att ställa upp för andra människor, att skapa vänskapsband, att bry sig om varandra. Utan oss skulle Sverige inte vara en lika bra plats att leva på.

Och vi har många utmaningar framför oss under nästa år. Så nu gäller det att ladda batterierna under de kommande helgerna. Men jag vill också påminna er om, även om det kan vara mitt i julstöket, att det finns människor som inte har någon eller bara någon enstaka närstående att fira jul med. Det kan handla om en av dina närmaste vänner eller någon du inte umgås med så ofta. En liten gest av omtanke från dig kan betyda mer än du tror – ett telefonsamtal, ett brev, en digital julfika eller en promenad kan bli mycket betydelsefull och uppskattad.

Jag vill rikta ett stort tack till alla medlemmar för det fantastiska arbete som görs på så många olika sätt. Inte ens en pandemi stoppar oss. Och så vill jag förstås passa på att önska er alla en god jul och ett gott nytt år!

Eva Eriksson, förbundsordförande SPF Seniorern

Kort videohälsning kan Du se här