Stämning, glädje och tårar!

Ett årsmöte som innehöll allt från skönsång, förhandling, avtackning, smaskig semla....OCH EN NY STYRELSE!

Kerstin Karlsson, som ordförande och Britt-Marie Jonsson, som sekreterare, hade god kontroll vid Årsmötesförhandlingarna.

Men jag återkommer till själva årsmötesförhandlingarna och tar allt från början. Och början är egentligen en film jag tog och som du hittar här

Bakom kulisserna

Filmen handlar om vad som händer bakom kulisserna innan du kommer till träffen. I filmen kan du också lyssna på lite grand av det fina och stämningsfulla musikstycket, som den duktige och skönsjungande Stefan Wikren framförde.

"Samling vid pumpen" har jag för mig en schlagerdänga hette en gång i tiden. Hos oss är det tavlorna med alla aktiviteter, som drar till sig allas blickar och påskrifter. Arne, som fått en ny titel i föreningen, Digitaliseringsombud (ej att förväxlas med Webbansvarig), påpekade att mobilen, som nästan alla har, ska användas till att fotografera aktiviteterna på tavlorna. Detta för att man lättare ska komma ihåg, vad man antecknat sig för eller funderar på att anmäla sig till senare.

Annika och Christer delade också ut lottnummer för dragning senare under eftermiddagen. Någon entré är det inte vid vår Årsmötesträff.

Nästan 190 medlemmar samlades i Kornhillskyrkans café denna måndag 20 februari!

Parentation

Musikstycket, som nämnts ovan, framfördes, efter att vår ordförande Margaretha, läste upp en parentation och Britt-Marie tände ett ljus, för var och en av de avlidna under verksamhetsåret.

Stefan Wikren

Därefter stämde Stefan upp i skönsång av några välkända låtar, som även vi kunde sjunga med och i filmen kan du lyssna (och se) någon av låtarna.

Därefter var det dags för den för den på Årsmötet, så viktiga SEMLAN. Med en god kopp kaffe till, så lindade sig semlan som en dunjacka runt hjärtat! Som vanligt hade våra värdar/värdinnor gjort ett fantastiskt jobb, även om de inte bakat semlorna själva.

På bilden ses bl.a. Ingela Skattberg, Christin Ivarsson och Gun-Britt Magnusson. Sofia Johansson och Gunilla Paulsson har ett hemligt samtal vid diskbänken.

Årsmötesförhandlingarna

Ja, så satte årsmötesförhandlingarna igång. Efter sedvanlig introduktion, så visades en film av alla aktiviteter under det gångna verksamhetsåret.

Övriga punkter på dagordningen klubbades raskt igenom av podiet med ordförande Kerstin Karlsson och sekreterare Britt-Marie Jonsson. Ett särskilt tack till ett fantastiskt jobb av Valberedningen, under ledning av Anders Blomqvist, som såg till att vi efter detta möte fick en delvis ny Styrelse. Men framför allt, en ny ordförande, då Margaretha Persson aviserat sin avgång. Till ny ordförande för SPF Seniorerna Snöstorp valdes Ewa Palm och som nya Styrelsemedlemmar valdes Ingalill Pettersson, Lennart Järnö, Ingela Classon och Arne Edlund. Den nya Styrelsen och dess ansvarsområden kommer att publiceras på annan plats på hemsidan (meddelas senare).

Avtackningar

Så kom vi då till avtackning av riktiga trotjänare i föreningen. Margaretha Persson höll vackra tal för Jan Johansson "vapendragaren, som alltid ställer upp", Britt-Marie Jonsson "som höll ordning på alla papper" och Ingela Skattberg "som ordnat så fina Studiebesök". Jan Johansson framförde därefter ett fint tacktal till Margaretha. De har arbetat tillsammans under många år och Jan berättade om flera roliga episoder som de delat på. Blommor och ostbrickor och presenter delades ut. Bl.a. fick Sune Jonsson ett tack för alla populära Fredagsluncher som han ordnat under åren, men som han nu lämnar över till någon annan. Gunilla Jönsson som varit föreningens revisor under många år, avtackades också.

Därefter höll vår nya ordförande Ewa ett fint och förtroendeingivande tacktal med framtidstro. Margaretha överlämnade en liten present i form av en nyckel och en ängel. Jag kommer inte riktigt ihåg vad nyckeln skulle representera, men jag tror det handlar mycket om att "låsa upp" dörrar till fler aktiviteter, fler medlemmar, fler idéer om hur föreningen ska drivas framåt och att hon hyste stort hopp om att Ewa skulle fixa detta.

SPF Seniorernas Snöstorps Styrelse 2023

Christer Wolrath, Ewa Palm, Arne Edlund, Ingalill Pettersson, Ingela Classon, Lars Movinger, Lennart Järnö, Christer Karlsson samt Lena Bengtsson.

Vill du se fler bilder från Årsmötet, så trycker du här

Som vanligt, då jag skriver om de olika aktiviteterna vi har i föreningen, så är reportaget högst personligt skrivet av undertecknad. Har jag missat något eller att något blivit fel, så meddela mig gärna.

Text och foto och filmer: Arne Edlund       edlundarne@gmail.com