🎼 Den blomstertid nu kommer...å nej!

Det blev i stället 🎶Sooommar, sommar och sol...🎶, vilket inte var helt fel.

För visst blev det ett härligt väder, med solblandade moln och lagom med värme. 151 medlemmar var vi, som samlades på Ön denna måndagseftermiddag den 23 maj för att säsongsavsluta våren.

Allt var dock inte sig likt. Vi var förvisade steget ner mot sjön, där vi fick uppehålla oss. Det är så att kommunen ger skolor och ungdomar företräde till platsen. Denna gång var det så att det var ungdomar där och då fick vi gamlingar snällt flytta på oss.

Men det var okej. Allt fungerade bra på den plats vi var på och ungdomarna satt faktiskt på "läktaren" och sjöng med, då Margaretha stämde in med "Sommar, sommar och sol..." och fick alla med sig i allsången. Trevligt. Du kan förresten höra skönsången i filmen här

Här övervakar Sofia Johansson sin make Jans förehavande vid grillen. I bakgrunden sitter Anders Blomqvist.

Men dessförinnan, hade kommittén för träffen, grillat å det väldigaste. Som vanligt var det kocken Jan, som skötte grillandet med den äran. Med god hjälp av de övriga i kommittén, som såg till att potatissallad, tilltugg och annat nödvändigt, fanns på plats före anstormningen av oss som åkt ut till Ön.

Att gå omkring och hälsa på alla, ser vår ordförande Margaretha, som en viktig uppgift.

-  Hur ska vi sitta? I en ring? eller ska vi dela upp oss i smågrupper?

Som skrivet ovan, så serverades grillad kassler, potatissallad, tomater och gurka. Åh, vad maten smakar gott ute i det fria!

Skärmaskinen gick het då kasslern skulle skäras i lagom tjocka skivor. Britt hade lite svårt att hänga med i farten.

Birgitta och Nils-Ebbe Sevandersson lät sig väl smaka av läckerheterna

Kerstin och Karl-Erik Lexblad samt Christer Karlsson bidar sin tid innan de ställer sig i matkön.

Efter maten var det dags att röra på sig och det blev till en Tipspromenad med 8 svåra frågor. Konstigt nog hade alla (nästan) åtta rätt varför en utslagsfråga avgjorde.

Om du tittar i Bildgalleriet, så ser du tvåan och trean i Tipspromenaden samt flera andra bilder från Våravslutningen.

Ett träd pyntat med olika "blad", innehållande kommande aktiviteter. Det är nämligen så, som vår ordförande sa i avslutningstalet, att bara för att vi avslutar våren, så vilar inte föreningen. Nej, det kommer att hända en hel del under sommaren. Detta kan du se mer av i vår Kalender här på hemsidan.

Alltså, en sådan här dag ute på vackra Ön tillsammans med vänner i föreningen, kan ju inte bli bättre. Och vad är då bättre än att sluta då allt är som bäst? Tack för en trevlig eftermiddag och trevlig sommar.

Som vanligt, då jag skriver om de olika aktiviteterna vi har i föreningen, så är reportaget högst personligt skrivet av undertecknad. Har jag missat något eller att något blivit fel, så meddela mig gärna.

Arne Edlund       edlundarne@gmail.com