Tillbaka från nutiden!

Bussresa tillbaks i tiden.

49 medlemmar begav sig, fredagen den 7 oktober 2022, till Snöstorps Kyrka för att äntra en buss. Denna skulle ta oss på en "hemlig" resa tillbaka i tiden till en plats i och omkring Unnaryd. I förgrunden på bilden ses Jan Johansson, som var initiativtagare till den spännande resan.

Efter ett antal mil på halländska krogkiga vägar och i smålandslika skogar och sjöar kom vi fram till Alf i Boalt. En trevlig man med egen gård och som samlat på, ja, allt under 25 års tid. Allt gömt i olika byggnader på gården.

Så då var det dags att stiga ur och upptäcka vad som komma skulle. Vi tänkte nog, att det bara handlade om en lanthandel av gammalt dato...i mitten på bilden, på väg mot fotografen, kommer Alf, som visade sig vara en vänlig och trevlig man, som har denna något udda samlingsmani.

...men ack, vad man bedrog sig! Efter besöket i butiken, gick vi förbi en bensinmack...

...men där kunde vi inte gå in. Dels för att det var för trångt, samt också lite rörigt:

Så vi gick vidare till nästa mål. Kaffesuget gjorde sig gällande efter bussresan och butiksbesöket och plötsligt uppenbarade sig:

...där vi fick uppleva ett café i 50-talsstil och kaffe med kanelbulle.

Efter kaffet gick vi vidare till nästa lada och vad fann vi där? Jo, mängder av cyklar, vespor, mopeder och bl.a. denna Triumph:

I nästa rum upplevde vi radio- och TVns historia. Även gamla jukeboxar och spelautomater.

Det tog tid att gå igenom allt. Och överallt fanns medresänärer, som kom ihåg, kom ihåg och kom ihåg. Alla ville berätta om sina upplevelser med just den motorcykeln, TVn eller vad det nu kunde vara. Men det var inte slut ännu. I en annan lada hittade vi bl.a. detta:

Till slut var det dags att samlas och sätta sig i bussen igen. Det var ingen som hade glömt sig kvar på någon plats och i gamla minnen, utan alla kom ombord för vidare färd.

Nästa mål på resan blev Unnaryd och Alebo Pensionat. Nja, inte riktigt, först ville resvärden Jan, att vi skulle göra en rundresa i Unnaryd för att se hur fin byn är, som ligger så fint utefter sjön Unnen. Det var två gator i byn, som den jättestora turistbussen med den skickliga chauffören Lars, fick "baxa" sig igenom. Men vi kunde se att det var en riktig liten mysigt ort, som försökte visa sin bästa sida, trots att vädret var gråmulet.

Till sist kom vi dock fram till pensionatet, där vi kunde äta en Porterstek med tillbehör. Fantastiskt gott.

Jan tackar här ägarna till pensionatet, vilka tog över stället för ett år sedan, för den goda maten.

Sedan var det att packa in sig i bussen igen för vidare färd mot Halmstad, dit vi återkom vid 15-tiden. Efter en härlig endagstur, som jag tror de flesta i bussen tyckte var alldeles lagom, kunde var och en av oss bege oss hem och återkomma till verkligheten. Tack Jan och övriga i resekommittén för denna trivsamma dag.

Jo, just det! Jag tog ju en hel del bilder under resan och jag vill rekommendera dig att gå hit, för att uppleva ännu mer.

Som vanligt, då jag skriver om de olika aktiviteterna vi har i föreningen, så är reportaget högst personligt skrivet av undertecknad. Har jag missat något eller att något blivit fel, så meddela mig gärna.

Arne Edlund       edlundarne@gmail.com