Julfesten!

Tomten delar ut julegröten

Så blev det då äntligen dags för julfesten. Tänk vad tiden går!

Lite annorlunda var det denna gång vid entrén, där vi fick visa upp covid-bevis på att vi tagit vaccinet. Allt enligt rekommendationer från FHS. Alla som kom hade ett sådant bevis att visa upp. Historien förtäljer inte, om det var några som fick vända hem igen p.g.a. saknat bevis. Men jag tror inte det var så, eftersom vi SPFare är duktiga på det där med att tänka på och skydda oss så mycket vi kan.

Nåväl, dagen till ära, så bjöds det på glögg och pepparkaka vid entrén, vilket gav upphov till lite uppmuntran och mingel.

Redan vid 13:30-tiden var det nästan fullt i lokalen. Närmare 200 medlemmar i SPF Seniorerna Snöstorp hade anlänt efter att ha gjort anmälan om att komma. Fler än 200 personer i lokalen ryms inte, så gränsen var satt där.

Då klockan slog 14, välkomnade vår ordförande alla som kommit till julfesten

och presenterade sedan kvällens levande underhållning i form av Happes orkester.

Happes framförde allehanda kända julsånger, till åhörarnas förtjusning. Allsång, blandades med bl.a. en julrap (märkligt ord med tanke på att vi inte hade fått i oss maten ännu).

Värdinnorna och värdarna för festen, stod under tiden och väntade på att servera risgrynsgröt, saftsoppa och kaffe. På borden hade redan dukats fram en skinksmörgås, struwa, clementin och dricka. Det är rena restaurangen numera på våra träffar, då vi helst inte ska gå runt för mycket, eller stå i kö, med tanke på covid.

Då Happes sedan tog en paus, blev det full fart med att duka fram gröten.

...och alla lät sig väl smaka och få en liten föraning om julens ankomst.

Sedan blev det ytterligare musikunderhållning innan det var dags för det stora lotteriet med mängder av julklappar.

Så det var en hel del medlemmar som gick hem med en fin klapp under armen.

Som avslutning på denna mycket trevliga julfest sjöngs psalmen Nu tändas tusen juleljus...innan vi fick klä på oss vinterkläderna och gå ut i den kalla vinterkvällen och pulsa hem i snödrivorna (visst låter det härligt!) Hoppas det håller i sig över jul och nyår, se´n kan det gärna bli uppåt 20 grader varmt igen fram till nästa julträff!

Ja, vill ni se lite levande bilder och höra på vad Happes hade att framföra, så trycker du här.

Vill du se fler bilder från träffen, så trycker du här.

Som vanligt, då jag skriver om de olika aktiviteterna vi har i föreningen, så är reportaget högst personligt skrivet av undertecknad. Har jag missat något, som ni uppenbart vill ha med, så meddela mig gärna.

Arne Edlund       edlundarne@gmail.com