Från månadsmötet 21 oktober

Fritt fall, skimning, KPR, trafik och Otto!

Måndagen den 21 oktober hade vi vår månadsträff. Kändes som det var rekorddeltagande på träffen, 163 stycken! Mycket folk var det i alla fall och det var mycket som stod på programmet. Se bara:

Sedvanligt höjde vår orförande, Margaretha, stämningen redan från början och gav sedan plats för Nina Persson från Tudorkliniken. Nina berättade om hur viktigt det var för oss lite äldre att sköta vår fysik och matintag.

3M; Mat, Motion och Medicin

Vi läser ofta om hur motion och mat kan påverka vår hälsa genom att förhindra olika sjukdomar. Men det är ju också så, att äter man riktig mat (tallriksmodellen) och rör sig regelbundet med riktiga rörelser (här kan du få god hjälp från din Vårdcentral), så stärker du kroppen vilket i förlängningen minskar risken för fall och skador.

Medicinen då? Ja, det finns vissa mediciner (t.ex. lugnande och ångestdämpande), som kan öka risken för fall genom att de gör dig trött eller yr. Då är det bra att veta hur dina mediciner fungerar med varandra och i din kropp. Ett bra sätt att reda ut begreppen är att kontakta läkare eller Apotek.

Sedan var det så mycket annat som berör oss lite äldre ungdomar och som vi ska tänka på; vi behöver mycket d-vitamin, som vi får av solen. D-vitamin reglerar kalkbalansen i skelett och tänder. D-vitamin är ett av de få vitaminer vi riskerar att få för lite av och vi kan därför behöva tillskott i form av mat eller tabletter.

En årskalender med lite tips och häftet (bilden ovan) delades ut gratis på vår månadsträff. Den innehåller allt och mer därtill om vad du behöver tänka på. Vem visste att vi behöver göra en syn- och hörselkontroll varje år? Inte jag i alla fall!

Så, var rädd om dig!

Skimning

Christian och Susanna från Länsförsäkringar berättade sedan för oss om nutidens bedrägerier.

Kontentan av det intressanta föredraget var, att vi under inga omständigheter ska ge ut koder, bankkonton, personnummer eller annat känsligt i suspekta mail eller telefonsamtal. Lurendrejarna är duktiga på att prata omkull oss, men börjar de prata om bankkoder och konton, så bara lägg på!

Det finns en hel del som du ska tänka på för att slippa ev. bedrägerier.

Tack och lov för engagerade och kunniga medlemmar!

Bl.a. har vi en sådan duktig person i Ann-Margret Nilsson, vår förre ordförande. Ann-Margret sitter med KPR (Kommunens PensionärsRåd) och RPR (Regionens PensionärsRåd). Från och till på våra månadsträffar får vi intressant information av henne om vad som diskuteras och arbetas med på detta plan. Det kan vara Plusbostäder, digital info, fria resor i länet m.m. Mycket av det som arbetas med tar lång tid att få igenom, men de ger aldrig upp. Det senaste är att Vårdcentraler numera har med sitt telefonnummer i mobilens display, då de ringer. Det är många som bara stänger av telefonen då det är en anonym uppringare, vilket är helt förklarligt.

Ofrivillig ensamhet

En Invånardialog om ofrivillig ensamhet anordnas av kommunen på flertal ställen. Ett forum, där idéer och tankar kan lyftas fram av oss, för att kanske lösa problemet med ensamheten på äldre dar.

Toni Ottosson

Efter att ytterligare en av dessa engagerade medlemmar, Caj Nilsson, inpräntat lite trafikvett i oss, bl.a. om vinterdäck, var det dags för Toni Ottosson (Otto), att med ett bildspel berätta lite om sitt liv som fotograf. Ett spännande och roligt föredrag, som väckte minnen och igenkänning hos de flesta av oss.

Ja, det var lite av allt som hände på vår oktoberträff. Kan nämnas att ett studiebesök hos Nilssons Special Vehicles den 23 januari 2020, snabbt blev fulltecknad

Likaledes KgKs studiebesök på SIA-glass i början av november - också fulltecknad.

Alla sådanan här begivenheter ligger på ett bord i lokalen, där besökarna på vår månadsträff kan boka/anmäla sig. Det blir lite av att de får första "tjing" på platserna, så det kan löna sig att besöka månadsträffarna. Evenemangen kommer på hemsidan också, men i många fall kan det vara försent.

Det blev en träff som drog ut lite på tiden av allt som berättades och presenterades, men alla verkade vara nöjda, då de gick hem i skymningen. Inte minst tack vare gott kaffe med macka och kaka på eftermiddagen.

Som vanligt vill jag säga, att ovanstående referat är en högst personlig uppfattning om vad som hände på träffen. Men jag har inte varit på syn- och hörselkontroll på år och dag, så det kan finnas brister i referatet!

Arne Edlund (edlundarne@gmail.com)