Boule

Nu är våren kommen och vi startar Boule-däsongen den 7 maj!
Sedan varje tisdag till den 24 september.

Fr.o.m. tisdag den 7 maj kl. 14:00 kastar vi loss för säsongen 2024 och håller på så länge vi kan och vill!

Kom 10 minuter innan för lottning av lag!

Vi samlas på Snöstorps Hembygdsgårds grusplan för att varje tisdag klockan 14 spela Boule. Du är också välkommen!

Vi spelar så länge vädret tillåter utomhusaktivitet...men vi är tåliga! Dock längst t.o.m. tisdag 24 september.

Ta med bouleklot, fika och en stol

I dubbel och singel har spelarna tre klot vardera. Kloten är av metall och spelet sker på grus.

Kloten spelas mot en liten målkula (lillen) och de av lagets klot som är placerade närmare lillen än motståndarnas bästa klot är poängklot.

Spelet inleds med lottning om vilket lag som ska kasta lillen. En spelare i det lag som vann lotten ritar en ring i gruset och kastar ut lillen mellan 6 och 10 meter. Omgången spelas från ringen och det är det lag som inte är närmast lillen som spelar nästa klot. I vilken ordning laget spelar sina klot avgör spelarna själv. Det finns alltså ingen speciell turordning utan vanligen avgör den uppkomna situationen vem i laget som spelar.

När alla spelare spelat sina klot är omgången slut och poängen räknas innan nästa omgång börjar. Det lag som fick poäng i omgången gör en ny ring och kastar ut lillen igen. Först till 13 poäng vinner. Allt enligt Svenska Bouleförbundet.

Lätt som en plätt - eller hur!?

Ta med bouleklot, fika och en stol. Vi ses!

Kontakta Jan Paulsson tel. 0730-45 03 93 eller Bengt Eriksson 0705-486 589