Åsunden runt

Uppdaterades: 26 maj 2019

Gårdarna runt sjön

• Dalstorps kyrka som ligger vackert vid Dalstorpasjön
  • Sjöred, Birgit Sparres barndomshem.
  • Torpa Stenhus
  • Dopfunten där krigarna slipade sina svärd
  • Vår guide Lisbeth Rosén
  • Ovanlig kakelugn som står på träfötter
  • Dalstorps kyrka som ligger vackert vid Dalstorpasjön
  • Sjöred, Birgit Sparres barndomshem.
  • Torpa Stenhus
  • Dopfunten där krigarna slipade sina svärd
  • Vår guide Lisbeth Rosén
  • Ovanlig kakelugn som står på träfötter

Torsdagen den 23 maj gjorde vi en resa runt sjön Åsunden som Roland ordnat.  Vi hade förmånen att åka med en "sprillans" ny buss som Lundbergs Buss & Taxi köpt in.
Efter ca en timmes färd var vi framme i Dalstorp, Rolands uppväxtby. Där hade han ordnat så att vi kunde ta vårt medhavda kaffe i församlingshemmet och även besöka kyrkan som efter en brand byggts i lite modernare stil, vilket man såg bland annat på altartavlan. Annorlunda, men mycket vacker kyrka.
Färden fortsatte till Gällstad där vår guide för dagen Lisbeth Rosén steg på. Vi åkte först runt Yttre Åsunden där flera av gårdarna finns som beskrivs i böckerna som Birgit Sparre skrivit. Vi stannade till vid Sjöred (Stjärnö), Birgit Sparres barndomshem och fortsatte därefter till Torpa Stenhus, från 1300-talet. Ett av Sveriges bäst bevarade medeltidshus. Nuvarande ägaren Pehr Zethelius har restaurerat och byggt upp interiören tidsenligt. Här finns ett kapell med originalfärger från 1600-talet. Utanför kapellet finns en dopfunt där man kunde se spår av att krigarna slipade sina svärd och doppade dem i vigt vatten innan de drog ut i krig. Man kände historiens vingslag när man trädde in i Riddarsalen och gick på samma golv som Gustav Vasa gått på!
Vi fick också lära oss var uttrycket lagom kommer ifrån. Förr serverades ölet i ett stop som gick runt bordet och om alla tog en klunk räckte ölet "laget om" = lagom.

Lunchen åt vi på Hotell Bogesund i Ulricehamn där vi fick en god buffé. Mätta och belåtna fortsatte resan med en rundtur i Ulricehamns gamla delar och avslutades på Källebacka Säteri från 1675, numera minnesmärkt. Här har också filmerna från Änglagård spelats in. Även här fick vi en guidad tur av gårdens ägare Lars-Erik Josefsson. Rundturen avslutades på utedasset, som var speciellt och rymde 15 personer, 7 på själva dasset och resterande väntande på sin tur, några trappsteg ner.
Vi hade en fantastisk dag, med "lagom" väder och en fantastisk guide som på ett entusiastiskt och roligt sätt tog oss med på resan runt Åsunden.

Det finns fler bilder under bildgalleri.