Välbesökt månadsmöte

Den 17 maj hade SPF Seniorerna Åsa sitt sista månadsmöte för säsongen. Temat för mötet var: Vad händer i Åsa i framtiden. Ungefär hundra medlemmar deltog i mötet.

Emma Johansson och Anna-Karin Ljungman från kommunens planavdelning berättade om hur de olika delarna i planarbetet går till och gick igenom de detaljerna i planprogrammet för Åsa. Vissa delar är klara och beslutade medan några delar är överklagade. Bland de områden som är under bearbetning nu är den nya skolan i Åsa. Denna del av planen har högsta prioritet för närvarande. Den fortsatta utvecklingen av Åsa beror i stor grad hur berörda fastighetsägare vill driva den. Efter presentationen svarade Emma och Anna-Karin på frågor från publiken.

Anna och John Brolin från West Estate och arkitekt Fredrik Olsson från Tailor Made arkitektbyrå presenterade en vision för marken i närheten av den nya skolan. De har förvärvat ett stort område som de planerar att bebygga. Framförallt presenterade de sina tankar och idéer kring ett tänkt seniorboende och hur det skulle kunna gestalta sig. Förslaget såg spännande ut med många tilltalande funktioner. De har lämnat in ett planunderlag till kommunen. West Estate vill gärna ha synpunkter och förslag på utformning och innehåll och planerar att göra någon form av utskick till våra medlemmar inom kort.

Efter all information smakade det bra med en god fika och sedvanlig lottdragning.

Efter fikat framförde Seniorkören, under ledning av Helena Spets, några populära sånger. Mötet avslutades med två gungande allsångslåtar till komp av Gösta Eriksson på dragspel och undertecknad på gitarr.

Dan-Olof Åberg

SPF Seniorerna Åsa

Fler bilder från mötet finns i bildgalleriet.