Hänt 2019

För mera informaton: Klicka på någon av nedanstående länk

Mera bilder.pdf

Årsmötetsprotokoll 13 februari 2019.pdf

Verksamhetsberättelse 2018 u.pdf

Verksamhetsplan 2019.pdf

Adventsmöte Glommens bygdegård.

Onsdagen den 11 dec var vi ca 90 SPFare som samlats i Glommens bygdegård för att äta gröt o skinksmörgås, dricka kaffe med kaka.
Alexandra o Henrik Murdock stod för en mycket trevlig underhållning.

Mera bilder från Advent/grötfesten

Grötfesten 11.pdf

Lunchföreläsning. Onsdagen den 16 oktober var vi lite drygt 30 SPFare från Morup- Stafsinge som tillsammans med lika många från Vinberg samlats på Harrys för att äta lunch och lyssna till Marie Gustafsson från polisen.
Marie arbetar som utredare hos polisen i region Väst och gav oss värdefulla tips om hur vi skall undvika bedragare.

Höstmöte tisdagen den 24 sept. Glommens bygdegård.

Vi var lite drygt 50 personer som lyssnade på Sven Larsson som föreläste och visade bilder om Ätran, från källa till havet.
Falkenbergs Sparbank informerade om framtidsfullmakt, en mycket uppskattad information om hur vi på äldre dar kan få en tryggare tillvaro om något oförutset händer.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Naturpromenad Panneboudden söndag den 8 sept.
Vi var lite drygt 30 personer som njöt av det fina vädret och medhavd fika

Mera bilder
Pannebo promenad.pdf

Resa till Aeroseum och repslagarmuseet i Älvängen.

Vi var lite drygt 40 SPFare som var ute på bussutflykt torsdagen den 5 sept.
Första stoppet var redan vid Sandsjöbacka där vi intog medhavd fika. Därefter bar det av till Älvängen och repslagarmuseet. Där vi fick en guidning och föreläsning om hur man tillverkar rep. Efter lunch som vi åt på Fars hatt i Kungälv åkte vi till Säve och Aermuseum för att kolla in gamla flygplan, typ flugande tunnan och draken som var moderna på 60-80 talet. Om jag minns rätt fasades tunnan ut på 60 talet för att ersättas av draken som vi ser här på bilden.

Naturpromenad Skrea söndagen den 18 augusti

Mera bilder från vandringen i Skrea
Promenad kolage.pdf

Buss till Harplinge kyrka ock kyrkogård tisdagen 6 augusti

Avdelningen bjöd sina äldre medlemmar på en eftermiddagsutflykt den 6
augusti. Vi åkte buss till Harplinge kyrka där vaktmästare tog emot och
berättade om kyrkan och en del inventarier. Eftermiddagskaffet, som var
uppdukat i ena sidoskeppet, smakade bra innan vi gick ut på kyrkogården.
Här fick vi veta hur man tänkt med plantering av träd, buskar och
perenner. Inga bekämpningsmedel eller konstgödning används. Det är
kretslopp och miljö som gäller. Mycket sten används i kanter och
dekorationer eftersom mycket sten brutits i Harplinge genom åren. Om
möjligt används återvunnet material. En mycket intressant och informativ guidn.

Mera bilder Harplinge kyrka.pdf

Morups Marknad

Sillalunch med Poppe

Tisdagen den 18 juni var vi ca 80 personer som lyssnade till Gunilla och Tomas Poppe som berättade om Nils Poppe i bilder ord och ton.
Det serverades sill och potatis och jordgubbstårta till kaffet.

Naturpromenad vid Morups fyr torsdagen den 6 juni

Vi var 24 personer som promenerade vid havet. Vädergudarna var med oss. Det blåste en svalkande vind från havet.

Promenad Ljungsjön runt

Söndagen 19 maj gick vi runt Ljungsjön. Det var en fin promenad i härligt väder. Fika vid badplatsen där det är fint iordning
med bord och bänkar.

Mera bilder Ljungsjön.pdf

Tipspromenad 1 maj

1 maj hade vi tipspromenad vid skjutbanan i Långås. 21 personer gick den fina slingan och svarade på de kluriga frågorna som friskvårdskommittén satt ihop. Lyckades bäst gjorde Anders Slättengren, Kalle Carlsson och Ing-Britt Johansson. Eftersom det var blåsigt och lite duggregn fick vi sitta inne och fika.

Fika Långås, klicka för att se bilden PDF.pdf

Torsdagen den 25 april fyllde vi en buss och åkte på studibesök till Värö såg.
Vi började med lunch vid 12 tiden på sågen, därefter var det en guidad rundvandring på 2 timmar. Det var en mycket intessant rundvandring där vi fick se hela proceduren, från det att stockarna kom in till anläggningen på lastbil, till färdiga bräder. Efter rundvandringen var det skönt att sätta sig bussen för färd ner mot  Himle där vi gjorde ett stopp för eftermiddags fika.

Värö såg PDF 12 Bilder.pdf

Långfredagen den 19 april var vi ca 25 hurtiga SPF are som samlades vid småbåtshamnen i Olofsbo för en naturvandring utmed Agerörs mal. Vädret var bästa tänkbara. Det hela avslutades med med medhavt kaffe.

Agerörs mal PDF.pdf

Vårmöte på Björnhult den 17 april
Trädgårdsmästare Lars Jonsson Eldsberga (känd från Radio Halland)         underhöll och svarade på frågor om växter. Naturligtvis serverades det kaffe med dopp och ett lotteri med sommarblommor som vinster avslutade en mycket trevlig eftermiddag.

Fredagen den 15 mars var vi ett 80 tal SPF are som avnjöt en mycket god och trevlig räkafton. Vin och öl fanns att köpa till en billig peng.
Sång och musikunderhållning stod Edward C. Johansson för

Mera bilder räkfesten.pdf

Klicka på länken ovan för mera bilder

Den 5 februari samlades 25 medlemmar för att lösa kluriga frågor i Hjärnkoll.
De tre bästa som går vidare till disstriktsfinal är Bengt-Göran Karlsson, Salme Karlsson och Gunnar Pettersson. Efter kaffe och goda semlor berättade Ingemar Johansson om sitt innehållsrika liv. Det blev också möjlighet att köpa hans böcker.

Fredagen den 25e jan var vi ett 70 tal SPF are som var samlade i Stafsinge bygdegård för att inta en sopplunch.