Reportage från besök på Konstmuseet.
Modernismen lockade till Konstmuseet
Kultur och konst är något som faller många av våra medlemmar på läppen.
Så när det var dags för ”Modernismens intåg i Göteborg” på Konstmuseet blev deltagarantalet fullt med råge.
”Vi är ett trettiotal” berättar Eva Fredrikson som höll i arrangemanget.
”Det har nog att göra med att många är intresserade av konst samt att det handlar om Göteborgs historia och en kvinna som betytt så mycket men varit okänd för den breda allmänheten”. Några medlemmar hade ”tjuvtittat” tidigare men tog ändå chansen att höra mer om Charlotte Mannheimers konst och om galleriet Ny konst som hon drev på 1910-20-talet.
Utrustade med hörsnäckor äntrade vi salarna på första våningen. Konstmuseets pedagog Lisbet Arnoff var full av inspiration.
Det första som möter oss är väggen med Charlottes egen konst. ”Hon var begåvad. Se bara här, känslan i den här nakenstudien” säger Arnoff och berättar om Charlottes studier vid konstskolor i London och Köpenhamn och tiden vid Henri Matisse konstskola i Paris.
Sedermera dök Otto Mannheimer – liberal Göteborgspolitiker upp. Det sa klick och Charlotte flyttade till Göteborg. Den egna konstnärskarriären fick stå tillbaka för familjelivet. Under de kommande tio åren föder hon fem barn. Hennes ambition blir då att stötta unga konstnärer som inspirerats av Matisse och Modernismen; att bidra ekonomiskt, köpa in konst som doneras till Göteborgs konstmuseum, skolor och sjukhus. Målsättning - att yngre generationens konstnärer skulle bli synliga för allmänheten.
”Våningen på Föreningsgatan 8 blev en samlingsplats för unga nordiska konstnärer” berättar Arnoff och visar en uppbyggd interiör i utställningen”.
Tor Bjurström, Isaac Grünewald, Gösta Sandels, Sigrid Hjertén, Vera Nilsson, Jean Heiberg och Henrik Sørensen. Vi hade mycket att titta på. Henrik Sörensens Varietéartisten tronar självsäkert på en vägg. Sigrid Hjertén pastellfärgade blommor väcker lust. Marianne och Mats gillar konst och tycker mycket om att gå på utställningar. Att följa med SPF Seniorerna Ullevi och Modernismens intåg i Göteborg var självklart.
”Så intressant” Marianne dröjer vid en av Sigrid Hjerténs målningar. ”Hon har ju blivit så oerhört populär. Tänk att ett verk gick för 14 miljoner för ett tag sedan” Maken Mats vurmar för Carl Ryds porträtt i olja.
” Jag tycker att den är så fantastiskt fin. Lätt att ta till sig”
Mona och Eva beundrar även de Sigrid Hjerténs tavlor men kan inte släppa tanken på att konstnären led av schizofreni och dog i samband med att hon blev lobotomerad
”Vilket öde”
Vid lunchen på At Park fanns det mycket att prata om.
TEXT & FOTO MARIE CORNELIUSSON