29/7 Guidning: Domkyrkan med tornuppstigning
Göteborgs stift grundades 1620 och den första kyrkan, Brädekyrkan, stod klar 1621. Göteborg och Domkyrkan har eldhärjats flera gånger. Efter den senaste branden fick arkitekten Carl Wilhelm Carlberg i uppdrag att rita den nya domkyrkan. Carlberg var då en gammal man som under lång tid satt prägel på Göteborg – landshövdingeresidenset, Chalmerska huset och många andra byggnader i staden kommer ur hans penna, liksom Mariakyrkan vid Stampen och Gunnebo slott. Domkyrkan invigdes 1815 men helt färdig blev den först 1827.
Vi får en guidning i Domkyrkan och för de som önskar och orkar med trapporna(!) avslutar vi med en tornuppstigning.
Tid: Kl 10.00-11.00
Plats: Vi samlas i Domkyrkan, under orgelläktaren
Kostnad: 30 kr, som betalas med Swish på plats.
Anmälan senast 24/7: Till torgny.linden@telia.com alt. 070-311 28 05