29/7 Guidning: Domkyrkan med tornuppstigning

  • Göteborgs domkyrka – kyrkan mitt i byn. (foto: Torgny Lindén)

Göteborgs stift grundades 1620 och den första kyrkan, Brädekyrkan, stod klar 1621. Göteborg och Domkyrkan har eldhärjats flera gånger. Efter den senaste branden fick arkitekten Carl Wilhelm Carlberg i uppdrag att rita den nya domkyrkan. Carlberg var då en gammal man som under lång tid satt prägel på Göteborg – landshövdinge­residenset, Chalmerska huset och många andra byggnader i staden kommer ur hans penna, liksom Mariakyrkan vid Stampen och Gunnebo slott. Domkyrkan invigdes 1815 men helt färdig blev den först 1827.
Vi får en guidning i Domkyrkan och för de som önskar och orkar med trapporna(!) avslutar vi med en tornuppstigning.

Tid: Kl 10.00-11.00
Plats: Vi samlas i Domkyrkan, under orgelläktaren
Kostnad: 30 kr, som betalas med Swish på plats.
Anmälan senast 24/7: Till torgny.linden@telia.com alt. 070-311 28 05