KPR/LPR-konferens

Sammanfattning av KPR/LPR konferensen 2017-10-05

Synpunkter från deltagarna vid dagens slut.
Samtliga 22 deltagare var mycket nöjda med informationen från Elin Norén, Hälso- och sjukvårdslandstingsråd.
Hon var kunnig och påläst, var lyhörd för synpunkter och förändringsbenägen!
Landstingsfrågorna upptog hela förmiddagen.

Lennart Lidström berättade om en bussresa man gjort i länet för att kolla tillgängligheten för äldre och funktionshindrade. Man hade noterat en hel del som behövde åtgärdas, ex. vis höga trottoarkanter, långa, slingriga gångar, m.m.
Efter lunch var det KPR-frågor som gällde. Diskussioner om likheter och olikheter i kommunerna.

Frågan om strategi inför valet 2018 förbryllade många, men efter ett förtydligande om att vi inte skall driva politik utan försöka få politiker att lyssna till oss seniorer blev det fart på diskussionen!
I många kommuner brukar man samla lokalpolitikerna till en diskussion om äldrevård, boende i olika former, vikten av näringsrik och god mat m.m.
Det lät som alla skulle flytta fram positionerna inför valet 2018!

Tips på frågor att arbeta med i kommande KPR/LPR konferenser:

• Engagera medlemmar och SPF-styrelserna i kommunala frågor och stimulera till insikten om att de är intressanta.
  • Föreläsningar om hälsa, sjukgymnastik.
  • Information om medicin för äldre.
  • Hjärnans förändring efter 65.
  • Ekonomi för pensionärer.
  • Kosthållning för äldre.

Erfarenhetsutbytet mellan föreningarna rankas högt!

Sammanfattningsvis var man mycket nöjd med dagen i sin helhet.

Lycka till med ert fortsatta KPR-arbete!

Maj-Lis Burtus, KPR-ansvarig

Hämta ovanstående rapport här