Från styrelsen 16 mars

Sammanfattning från styrelsemötet 16 mars 2023

Det är fortfarande kallgrader på nätterna, men idag skiner solen och det droppar från taken. Våren är kanske inte så långt borta.

Laila har varit på en resekonferens, där åsikterna går lite isär om hur resesamverkan i distriktet ska organiseras i framtiden. Vi får anledning att återkomma till det. Kom ihåg att anmäla dig till Laila om du vill delta i någon av våra resor.

Laila redovisade också att det kom in 260 kronor i kontanter vid insamlingen på årsmötet. Hon skickar pengarna till UNHCR:s arbete i Ukraina. Några swishade också direkt till UNHCR och därför går det beloppet inte att redovisa här.

Ann-Christine har lyssnat till en digital utbildning för de som deltar i kommunernas pensionärsråd (KPR).

Helena, ny i styrelsen, har redan deltagit i en digital konferens om folkhälsa där det talades mycket om hur viktigt det är att röra på sig och träna upp sin balans. Helena har också deltagit i sitt första KPR-möte i Säter. Nu är det klart att inflyttning till det nya boendet i Säter, Prästgärdet, ska ske i vecka 40.

Varannan måndag, jämna veckor, är SPF-lokalen på Marschgatan i Romme bemannad. Per-Åke berättade att han haft besök av en kvinna som ville bli medlem i föreningen, men man behöver inte ha något speciellt ärende för att komma på besök. En kopp kaffe och ett samtal kan vara anledning nog.

Vi diskuterade hur vi på bästa sätt ska ta hand om de som tar på sig olika uppdrag i föreningen. Det finns alltid plats för den som vill åta sig någon uppgift. Just nu behöver föreningen någon som tar hand om lotteriet i Gustafs. Vi behöver också någon som kan ställa upp i studiekommittén i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan. Valberedningen behöver också utökas.

Nästa vecka torsdag 23 mars kl. 14.00 har vi månadsträff i Coriandergården. Då kommer Solveig Bergqvist Larsson dit och framför Kärleksbluffen. En berättarunderhållning om en del av hennes liv. Medverkar gör också Krister Högberg med sång och musik.

Veckan därpå torsdag 30 mars kl. 14.00 är det dags att göra ett studiebesök hos Lundgrens i Gustafs. Barbro Johansson berättar om Lundgrens ramlistindustris historia.

På fredag 31 mars dansar vi i Nybo bygdegård, 13.30 – 17.00. Eklöfs orkester spelar.

Torsdag 13 april kl. 14.00 är det dags för ett cafémöte i SPF-lokalen. Den tidigare annonserade deltagaren, Christina Frid, har fått förhinder och kommer kanske vid ett senare tillfälle. Istället får vi lyssna till Heinz Richard, som tidigare berättat om sin uppväxt i Tyskland under andra världskriget. Den här gången kommer han att berätta om den tid han arbetade som hembiträde i Sverige.

En särskild uppmaning till dig som har en e-postadress som inte är anmäld till oss. Hör av dig till någon i styrelsen så ordnar vi det. Till dig som använder Facebook vill jag också påminna om att föreningen har en Facebook-grupp som heter SPF Seniorerna Tuna-Säter. Det är ett enkelt sätt att få snabb information, så välkommen till den gruppen.

Styrelsen/Birgitta