Från styrelsen 13 april

Sammanfattning från styrelsemötet 13 april 2023

Det är mitten av april, men våren låter vänta på sig. Men snart börjar gatorna sopas och då är det dags att ta fram cykeln igen och en som redan gjort det är Gunnar som cyklade till mötet idag.

En av dagens frågor var om vi behövde en ny reseplattform i Daladistriktet. Vår uppfattning är att den organisation som finns idag är fullt tillräcklig och bra för oss i Tuna-Säter.

Vi beslutade om en policy vad gäller avtackningar med mera för styrelseledamöter och våra övriga funktionärer. Det är viktigt att ingen blir bortglömd och att alla känner att de behövs för att allt ska fungera bra i föreningen. Meddela gärna någon i styrelsen om du vill vara med och engagera dig i någon av våra kommittéer.

Laila berättade att hon förtydligat kontoplanen och visade resultaträkningen fram till dagens datum. Föreningens ekonomi ser fortsatt god ut.

Helena och Ann-Christine har varit på en konferens i Rättvik som handlade om hemtjänstindexet som tagits fram för alla landets kommuner. Helena berättade att det inte går att lita på alla siffror där eftersom allt inte har redovisas i den statistik som används i rapporten.

I mars gästades vi av Solveig Bergqvist Larsson som tillsammans med Krister Högberg framförde berättarunderhållningen Kärleksbluffen.

Vi var cirka 20 personer som gjorde ett besök i Lundgrens lokaler i Gustafs. Där fick vi lyssna till Barbro Johansson som berättade om Lundgrens ramlistindustris historia.

Intresset för motionsdansen i Nybo bygdegård har också ökat. Det har varit mellan 60 -80 dansare där de senaste gångerna.

Aina rapporterade från senaste sopplunchen. Den var välbesökt och alla lät sig väl smaka av den goda soppan som Ann-Christine tillagat. Många var det också som deltog i den gemensamma lunchen som Vanja bjöd in till och som den här gången intogs på Dalaflygets restaurang.

Nästa lunch blir på en fredag, 5 maj kl. 12.30. Vi träffas på Salt & Citron, Hagalundshuset, Parkgatan 8-12. Anmälan görs till Vanja senast på onsdag förmiddag.

Vi har fått förfrågningar om tröjor med föreningens logga på och Lennart har kontaktat ett tryckeri och vi återkommer med mera om det på någon månadsträff.

SPF Seniorernas nationella friskvårdsvecka infaller 8 -12 maj i år. Det kommer att genomföras en nationell stegutmaning där man kan vinna fina priser. Förbundet kommer att genomföra olika föreläsningar hela veckan. Föreningen kommer också att genomföra olika aktiviteter. Det kommer att finnas information om detta på hemsidan www.spf.se/tuna och på Facebook-sidan, SPF Seniorerna Tuna-Säter.

Nästa månadsträff på torsdag 20 april kommer Vädurarna, durspelare från Ludvika plus Eva och Rolf till Torsångs församlingshem.

Våra välbesökta vandringar börjar på måndag 17 april. Sen är det vandringar ytterligare 5 måndagar framöver.

Studiebesök på Rommehedslägret med Eva-Lisa Borres som guide 10 maj och dans i Nybo bygdegård 12 maj med Tomaz & Co är också aktiviteter att se fram emot.

Styrelsen/Birgitta