191126 Långvandring vid Insjöns gruvor

Vi har ingen tur med vädergudarna. Meteorologerna lovade småregn hela dagen, som skulle övergå i snö, så det är imponerande att 27 vandrare ställde upp. Dessutom kom det tre guider från Åhls hembygdsförening. Vädret blev något bättre än prognosen - vi slapp snön och det regnade inte hela tiden.

Det är inte lätt att klä sig - blött på marken, då det regnat mycket senaste tiden. Man blir ordentligt varm när det lutar uppför. Det blir kallt att stå still och lyssna om det blir långa pauser. Men det verkar gått bra - ingen klagade, man var klädd för vädret.

Första biten från Fiskdammarna gick längs Kyrkstigen från Bjursås till Åhl. Det var bara ungdomarna från Bjursås, som behövde gå till Åhl. Det fanns en kyrka i Bjursås på den tiden, men den var så liten att det var bara de äldre som fick plats.

Efter ca 3 km uppförsbacke kom vi till järngruvorna på Sommarberget. Då var vi uppe på 369 m över havet. Vi hade startat på 180 möh! Uppe på höjden blev stigen och skogen runt omkring riktigt vacker, från att det tidvis varit riktigt blött.

Brytningen uppe på Sommarberget var omfattande och pågick från 1600-talet till slutet på 1800-talet - 15 olika gruvhål. Här uppe på toppen fick vi vår fikapaus.

På vägen ner stannade vi på ett ställe, där det funnits en stor gård med många öppna ängar runtomkring,

Det fanns många grunder och en jordkällare kvar, men i övrigt kunde man bara ana den brukade jorden. En harv var kvarlämnad, i vilken det vuxit upp ett träd. Ziri står bredvid och spanar.

Upphovsmannen till Åhlen och Holm och senare Åhlens är uppvuxen på denna övergivna gård!

Vi tog också en omväg upp till Prediksstolsgruvan och Svanemyregruvan. Dessa låg vid en rejäl brant, som gjorde det mycket spektakulärt.

På vägen tillbaka gick vi längs den långa stånggången och såg flera fundament. Stånggången gick från Könsta - det stora vattenhjulet. På bilden kan man se muren, som bar upp hjulet.

Hela vandringen blev 9 - 10 km och tog oss knappt fyra timmar.

Ett stort tack till guiderna Lars-Erik, Kurt och Marianne för många intressanta berättelser.

Näst tisdag planerar jag att vi går en led som Trons Lasse Mattsson gjort mellan Vålberg och Hackmora, om det inte blir skidföre. Kan någon hjälpa mig att komma i kontakt med Trons Lasse - jag hittar inget telefonnummer.