191008-15 Jag längtar till Italien, till Italiens sköna land...

Under middagen den sista kvällen i Toscana sjöng vi tillsammans Birger Sjöbergs sång. En fantastisk vecka var slut. Vi hade inte sett några "små citroner gula" eftersom vi befann oss i Toscana, men olivlundar och vingårdar hade vi istället kunnat njuta av.

Efter att ha landat i Pisa vid ankomsten till Italien åkte vi med buss till hotellet i Florens, beläget ett kvarter från den väldiga katedralen, Il Duomo Santa Maria del Fiore. Redan den första eftermiddagen fick vi under en guidad stadsrundtur veta mer om katedralen och dopkapellet, som tillsammans med klocktornet hör till Florens mest kända och älskade byggnader. Men det finns så otroligt mycket sevärt i Florens, och fastän vi tillbringade tre nätter och två hela och intensiva dagar i staden hann vi bara se en bråkdel av allt stadens centrum har ett erbjuda.

Katedralen, "Il Douomo"

Vi fick möjlighet att se och uppleva fantastiska konstverk och skulpturer i Uffizierna, ett av världens främsta konstmuseer med berömda verk av Botticelli, Michelangelo och Rembrandt, och många andra klassiska verk.

Vi besökte skulpturmuseet Bargello, och kyrkan Santa Croce med monument över Dante, Galileo, Michelangelo och Rossini. Vi såg Dantes kvarter och hans kyrka, vi såg Ponte Vecchio, den kända bron över floden Arno, statyerna på Piazza della Signoria, och mycket, mycket annat.

Besök i skulpturmuseet Bargello

Kyrkan Santa Croce

Ponte Vecchio

Piazza della Signoria med statyer

Vår lokala guide i Florens konstaterade att vi nog drabbats av "Stendahls syndrom", det tillstånd av förvirring som kan uppstå vid exponering av en stor mängd vacker konst. Och det var naturligtvis just i Florens den franske författaren Stendahl drabbades av detta tillstånd.

När vi i gruppen senare diskuterade alla intryck från Florens var vi överens om att det som nog berört oss mest var besöket i "hittebarnshuset" Ospedale degli Innocenti, nu ett museum men tidigare, under mer än fyra århundraden, ett sjukhus och barnhem där barn, föräldralösa eller oönskade, kunde lämnas och togs väl omhand till vuxen ålder.

Torget vid Ospedale degli Innocenti

Utsikt från Ospedale degli Innocenti

Från Florens gick färden till den lilla lugna staden Follonica vid kusten. På vägen dit besökte vi Siena och såg torget där hästkapplöpningarna äger rum och den imponerande Domen, en av Italiens första gotiska katedraler.

Gruppen samlad i Siena

Kapplöpningstorget i Siena med Domen i bakgrunden

Smala gränder, typiska för Siena.

Väl framme i Follonica där vi tillbringade tre hela dagar kunde vi se havet helt nära vårt hotell. Efter de intensiva dagarna i Florens kunde vi nu ta det lugnare och det kändes verkligen skönt. Det fanns tid för promenader och bad, det fanns tid att sitta och prata vid trevliga caféer längs strandpromenaden. Och naturligtvis fanns det också tid för flera intressanta utflykter. Vi besökte en gård som gör ost av mjölk från buffelkor, bland annat mozzarella, och fick provsmaka deras produkter.

Nyfikna buffelkor

Olika produkter av buffelmjölk, bl.a. ricotta och mozzarella

Olivträd i trädgården

Vi besökte den högt belägna byn Capalbio med fantastisk utsikt, vackra hus och gränder, och vi gjorde en utflykt till skulpturparken skapad av Niki de Saint Phalle.

Byn Capalbio

Utsikt från byn Capalbio

Vila i väntan på nästa utflyktsmål

Niki de Saint Phalles skulpturpark

Sista dagen fick vi möjlighet att besöka en vingård där vi fick veta mer om produktionen och även smaka några av deras viner. Och så åt vi då en avslutande mycket god middag där vi sjöng tillsammans.

Vi hälsas välkomna till vingården Monte Solaio

Rundvandring i vinkällaren

Vinstockar

Tilläggas kan att vi till och med hade tur med vädret, 20-25 grader och sol varenda dag. Nu återstår minnen, foton och "Jag drömmer om Italien ...".