Kroatien och Bosnien-Herzegovina 2

Här kan du hitta bilder från resan!

Väldigt många av oss som var grabbar på 40-­ och 50-­talet började samla frimärken när vi var i tioårsåldern. Efter några år slutade nog de flesta, det blev andra intressen som mopeder och flickor som tog överhanden. Sannolikt var de inte alls så många flickor som samlade frimärken ­ varför kan man fråga sig.

Vad var det som lockade med frimärkssamlandet? Sannolikt det exotiska, länder långt bortifrån som man i andra sammanhang knappt hörde talas om. Togo i Västafrika till exempel, som gav ut väldigt vackra frimärken vilka nog i första hand inte var avsedda att frankera med utan för att sälja till frimärkssamlare. Nog bidrog frimärkssamlandet till att öka det namngeografiska kunnandet.

Men visst fanns det länder som var svåra att lokalisera på de dåtida kartorna. Böhmen­Mären och Bosnien­Herzegovina. Det var inte förrän på 90-­talet som det senare åter dök upp i vårt medvetande ­ då på ett tragiskt sätt.

Så här berättar Mats Kristoffersson, fd officer på Dalregementet och nu pensionär om BA 05 i Bosnien:

Sverige har länge haft inställning att skicka trupp till oroshärdar i FN-­regi. Kongo, Gaza, Cypern m fl andra platser. Så även till Bosnien när omvärldens tryck gjorde att stridigheterna minskade och vapenstillestånd förhandlades fram.

Uppdragen ges av regering och riksdag, omsätts av försvarstaben till militärt uppdrag. Normalt brukar arméstaben och FN­det ombesörja både rekrytering och utbildning. De flesta av uppdragen har utbildats i Strängnäs. Denna gång, som test, skulle cheferna leda utbildningsverksamheten från sin hemmabas, Dalregementet i Falun.

Rekrytering, för att vinna sammanhållning och få kunskap om sina chefer var att Dalregementets officerare skulle ansvara för huvuddelen och chefsnivåerna. I övrigt skedde rekryteringen som brukligt. Intresserade skickade in ansökan till försvaret. Men inriktningen var Dalarna och Gotland. Utbildningen skedde i Falun och slutövning på Älvdalens skjutfält, där både danskt Stridsvagnskompani Leopard, och Natoflyg deltog. Bataljonen övertog områdesansvar 14/10 1995 öster om Tuzla. Underhållstransporter skedde över Split flygplats. Vid transporter övernattade personal i Split men även i Makarska. Tjänsten bestod av Vägrekognoseringar, Patrullverksamhet för att övervaka området, Minröjning, Hjälpverksamhet.

Brist på pengar inom FN gjorde att ett kompani skickades tillbaka hem och så småningom fick NATO ta över huvudansvaret. Förändringar gjordes i sammansättning på högre nivå och även inom bataljonen. IFOR kom fortsättningen att heta med amerikansk ledning.

Uppdraget var slut 30/3 då BA 06 avlöste Rolf Dahlströms bataljon BA 05. Tre av våra soldater miste livet under uppdraget och några fick men för livet.

Det blir lite verkligt när vi nu själva har rest i detta område där vår svenska bataljon, ledd av många från Dalregementet har åkt på samma vägar och befunnits sig i samma städer som vi men med helt annat i sinnet.

Bataljonchefen Överste Rolf Dahlström har skrivit en bok som heter just BA 05 i Bosnien. Boken finns att köpa på Dalregementets museer i Falun som har öppet på lördagar och tisdagar.

Minnestexter av deltagarna

"Jag är i grunden en entreprenör – resten får ni på köpet" så avslutade vår guide Zlatko sin berättelse om sitt livs resa. Från barndomen i Stolac och studier i Dubrovnik. Hur han blev inkallad att delta i kriget på Balkan som han deserterade från och tog sig till Sverige, där han stannade i 16 år. För att sedan komma tillbaka till Bosnien och Herzegovina där han startade sitt reseföretag med oss som deltagare.

Det var mycket vi fick "på köpet". Han lotsade oss från historia till nutid i smått och stort. Politik, sevärdheter, samhället, seder och bruk ­ allt blandat med leende och roliga historier. Att det regnade lite då och då märkte vi knappast. Alla i gruppen var på gott humör och bjöd på sig själva. Kort sagt – han är den bästa guide jag någonsin träffat.

Gunilla B. Westström

Resan var ett minne för livet och jag planerar att sammanföra Zlatko med en vinimportör som bad mig kolla upp eventuella intressanta producenter.

Bo Schelin

Den resegrupp som genomförde Kroatien­resan två veckor före oss lär ha haft vackert väder varje dag. Vår grupp kryddades med lite regn nästan varje dag som framgår av bilderna. En dag då vi åkte buss norrut efter kusten öste regnet ner så till den milda grad att vår stora buss var som ett amfibiefordon som vräktes fram
efter bergväggen. Men fram kom vi med hjälp av en erfaren o duktig chaufför. Zlatko fick improvisera och lägga om vissa delar av den tänkta rutten då hans vädergudar inte behaga hörsamma hans böner.

Men vad gör väl det när ett resesällskap lever upp till en glädje av sällan skådat slag. Det var glada skratt, sång och roliga historier som satte färg på den här resan. Många av resenärerna sa spontant att detta var den roligaste SPF­resa man varit med om och dessutom var den lärorik.

Stig O Hellberg

Några kommentarer:

• Spännande o vackert landskap
  • Kristallklart, salt vatten
  • Bra boende
  • God mat o inhemska viner
  • Trevligt ressällskap
  • Duktiga o intressanta guider
  • Önskemål – alltid fungerande hissar o regnfritt

Gun­Britt Wallin

Jo, ett för mig trevligt minne var i Makarska: Att en tidig morgon, i soluppgången, gå ner till den lilla, då öde, stranden och blicka ut över havet; några fiskare i sina små fiskebåtar en bit ut, en lite större båt lämnar hamnen och styr mot Brac, där ett moln just släpper ifrån sig den fukt det samlat på sig under natten. Att så glida ner i det absolut kristallklara vattnet, ta några simtag, att i ryggläge guppa på de små mjuka vågorna och betrakta de vackra bergen, som reser sig bakom staden, och förnöjt konstatera att det inte blir något regn idag... Att så efter några turer fram och tillbaka längs stranden stiga upp ur det svala vattnet, stärkt till både kropp och själ, och släntra in mot hotellet där en god frukost i härliga medresenärers sällskap väntar. Kan början på en ny dag bli så mycket bättre?

Ingrid Liliendahl (Per hälsar också)

En sånt trevlig gäng vi var. Lärde mycket av landets natur och det tappra folket, tack vare den utmärkta guiden.

Pirkko Törnqvist

Vi vill tacka alla trevliga resedeltagare samt reseledarna Ruth och Gunnar Trued som var med på resan till Croatien och Bosnien­Herzegovina. Vilken underbar guide i Zlatko vi hade som följde oss under hela resan. Härligt att det finns så många glada pensionärer i SPF Falun. Det finns ett ordspråk som säger "ett gott skratt förlänger livet".

Gunilla och Matts Nordström

Att räkna till 3 framåt eller bakåt i bussen var inte det lättaste. Men med alla deltagarnas toppenhumör så fixades det sig (lite fel får man väl räkna med i vår ålder). Hur som helst, resan var fantastisk, mycket att se bl. a historiskt. En fantastisk guide som fick oss att förstå hur svårt det varit att ena alla religioner och länder under alla århundraden. Tack Zlatko! Mycket och god mat fick vi också.
Kroatien är ett land som man vill återvända till och eventuellt segla och bada i den rika ö världen. En kväll hade vi en riktig historieberättarafton. Det kanske vore något för prograkommittén att ordna en historieberättarkväll med mat och vin. Det finns talanger.

Ruth o Gunnar Trued

Vad minns vi av SPFs resa i 7 dagar till Kroatien och Bosnien­Hercegovina i oktober 2013:

Dag 1 Vi startade med buss från Promenaden klockan 14.14. Efter övernattning på hotell intill Arlanda flög vi tidigt på dagen till Splits flygplats och äntrade där vår buss som vi använde alla dagarna under resan. Split ligger i Kroatiens sydliga spets utefter Adriatiska havet. Bussen tog oss till Bosnien­Hercegovinas huvudstad Mostar via staden Trogir. Trogir har en ringmur som är ett av UNESCOS världsarv. Lite regn gjorde inte så mycket.

Dag 2 Besök vid det berömda vattenfallet Kravice samt den medeltida staden Pocitelj som grundades under det ottomanska riket. En vingård besöktes där en traditionell middag serverades med husets viner samt grappa serverades.

Dag 3 Vi utforskade Mostar som fortfarande har mycket ruiner från inbördeskriget 1992­1996. Den berömda bron från 1566 över floden Neretva som är på UNESCOS världsarvslista blev raserad under inbördeskriget men är nu återuppbyggd. Vår lokala guide talade norska. Vi åker till Trebinje för nytt hotell.

Dag 4 Vi besöker och beser staden Dubrovnik som ligger på Kroatiens yttersta sydspets. Staden har genom århundraden begåvats med de bästa arkitekterna. De medeltida stenpalatsen har påverkats av romarna på den västra stadsdelen och av turkarna på den östra.

Dag 5 Vi reser med bussen genom den mycket bördiga Neretvadalen, som bevattnas genom kanalsystem, till Makarska. Resvägen slingrar sig utefter bergskammar med fin utsikt, men som också kan upplevas som onödigt spännande. Skyfall längs vägen men sedan god mat och mandariner som vi egentligen skulle ha plockat själva. Vinprovning på kvällen, köpte vitt vin. Det röda var inte så bra.

Dag 6 Vi åker båt ut till ön Brac där vi bjuds på dagsfärsk makrill stekt vid stranden. På eftermiddagen besöker vi den charmiga byn Baska Voda. Mot kvällen blev det ett skönt havsbad före det middagen serverades. En mycket rolig middag med mycket grappa och vin. Roliga historier avlösta varandra och Ingrid deltog med liv och lust.

Dag 7 Dagen var avsedd för enskild vila och rekreation. Eric som mått "tjyvens" hela natten tillbringade dagen i sängen. Deltog dock i middagen som bjöd på lokala rätter och mycket traditionell musik från regionen Dalmatien. Ingrid vandrade längs stranden och badade i havet.

Dag 8 Hemresan startade med revelj 04.00 och vi var hemma i Falun igen 17.30.