Publicerings- och integritetspolicy

Dataskyddsförordningen, eller GDPR som den också kallas efter det engelska namnet The General Data Protection Regulation, innehåller regler om hur man får behandla personuppgifter. Förordningen började gälla den 25 maj 2018 och ersatte personuppgiftslagen (PuL).

Vår förenings styrelse har antagit en publicerings- och integritetspolicy. Klicka här för att läsa den.

I dokumentet finns en länk till "datainspektionens råd". Den länken leder inte längre rätt, eftersom Datainspektionen numera heter Integritetsskyddsmyndigheten, utan är ersatt av denna sida på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats.

Klicka här för att läsa vad myndigheten specifikt skriver om rättslig grund för privata organisationer att publicera bilder från event och liknande för att informera om verksamheten.

Publicering av bilder på webben

De två översta av nedanstående bilder är hämtade från Integritetsskyddsmyndighetens (som efterträtt Datainspektionen) webbplats, den tredje bilden utgör föreningens styrelses intresseavvägning i samband med att GDPR trädde i kraft.