Värvningstävlingen - hur gick det?

Förbundet utlyste en värvningstävling där det gällde för föreningarna att värva nya medlemmar under oktober-november 2022 (och där medlemsavgiften skulle vara betald senast 230131). Antalet nya medlemmar skulle redovisas som procent av befintliga medlemmar 221001.

Med de villkoren skulle det bli svårt för en stor förening som vår att "platsa", det kunde man ju inse. Men det var nog en klok strategi av förbundet, det helt övervägande antalet föreningar är ju små och redovisningsmetodiken var nog vald för att få dem att "lägga på ett kol extra". De stora föreningarna, som vår, är kanske ändå på alerten när det gäller att locka nya medlemmar (annars hade de väl inte blivit stora!).

Den bästa föreningen i varje distrikt får ett pris. I redovisningen ser man att det mycket riktigt var små (mycket små!) föreningar som lyckades bäst, de enda någotsånär stora föreningar (runt 500 medlemmar) som "placerade sig" var Mora och Gavle.

Hur gick det för vår förening? Vår medlemsregisteransvariga har kollat det. Vi fick 68 nya medlemmar under tvåmånadersperioden vilket innebär 2,8%. Det kan vi väl vara lite stolta över.