Coronans år 2020

Corona-kaffe i vårsolens glans.

Påsken 2020 närmar sig och vår hyresvärd, Kopparstaden, kommer med en uppmuntran till oss 70-plussare som sitter instängda i våra lägenheter på grund av corona pandemin. Onsdagen den 8 mars ligger en påse med bullar och kakor utanför våra dörrar. Ett påskkort finns också där med önskan om en glad påsk från Kopparstaden och uppmaning om att sätta oss i våra dörröppningar och dricka kaffe tillsammans på behörigt avstånd men med möjlighet att se varandra och samspråka.

Detta initiativ gav oss idén att varje onsdag ta med vårt eftermiddagskaffe till uteplatsen och på så sätt skingra ensamheten. En av de yngre erbjöd sig att leda en stunds gymnastik innan kaffet så det har blivit rutin. Vi är noga med att hålla påbjudet avstånd mellan oss.

Någon kläckte en idé om att ordna fredagsmys med bubbel eller annat gott att dricka och äta. Det resulterade i att var och en tog med sig sin kvällsmat och att vi också ordnade temakvällar som vårfest, spansk afton med sangria och paella, kräftkalas och surströmmingsfest.

Dessa kaffestunder och fredagmys har gjort att vi nu känner våra grannar i huset på ett sätt som vi inte gjort tidigare. Ingen vill gå miste om den trivsamma samvaron - alla kommer mangrant.

Så snart corona-restriktionerna började gälla kom det upp ett anslag i entrén där de yngre i huset erbjöd sig att handla åt oss och göra andra ärenden. Det var många som hade antecknat namn och telefonnummer på listan.

Det talas mycket om ensamhet och isolering i dessa pandemi-tider och visst är det ledsamt att inte kunna resa eller träffa familjemedlemmar och goda vänner men min erfarenhet är att restriktionerna har gett anledning att återknyta kontakt med gamla vänner via telefon, FaceTime, SMS och andra sociala medier. När någon medlem i SPF Seniorernas Pratgrupp i Falun ringer upp får vi prata av oss och vi kan också själva ringa någon i gruppen.

Det finns ljuspunkter och positiva händelser i pandemi-tider!

Margareta Dunkars