201005 Styrelsens sammanträde

Styrelsen hade sitt första höstmöte i våra lokaler på Åsgatan måndagen den 5 oktober. Vi var en reducerad skara men beslutsmässiga. Mötet hade sin huvudsakliga inriktning på nästkommande verksamhetsår samt förberedelser för Årsmötet. Det innebär att vi beslutade om riktlinjer för arbetet med Verksamhetsberättelser för år 2020 samt Verksamhetsplaner liksom Budget för 2021. Samtliga kommittéer skall avge sina underlag senast den 26 november. Därefter vidtar Styrelsens arbete inför årsmötet.

Styrelsen beslutade vidare att anta de reviderade Arbetsbeskrivningarna för våra kommittéer, efter att kommunicerats med var och en av dem.

När det gäller rapporter från våra kommittéer kan konstateras att Friskvård fortsätter planerar sina olika vandringsalternativ. Programkommittén har gjort en planering för inledningen av nästa år, men Styrelsen har valt att inte lägga fast något program. Skulle pandemiläget förändras till det positiva kommer information att ges via webben och gruppmail. Det innebär också att Styrelsen beslutat att ingen ytterligare aktivitet inomhus genomförs under resten av året.

Styrelsen beslutade vidare att planera in mötesplaneringen för hela 2021. Planeringen kommer att sammanfattas i dokumentet Föreningsåret 2021 som slutligen fastställs vid Styrelsens möte den 9 november. Vi kan dock redan nu informera om att Årsmötet föreslås hållas den 17 februari 2021 och kallelse kommer att utgå under vecka 51. Då SPF Enviken-Svärdsjö har sitt extra Årsmöte nu den 22 oktober gällande deras förslag att föreningen skall gå upp i SPF Seniorerna Falun och sedan ha sitt ordinarie möte tidigt i februari alternativt slutet av januari sker denna senareläggning av vårt möte.

Vi har fått en inbjudan från Liberalerna i Falun. De önskar informera sig om vilka frågor vi som Senior organisation tycker är viktiga att fokusera på inom kommunen och Regionen. Styrelsen beslutade att utse Bertil Eek , Margareta Dunkars samt Anders Sätterberg att representera föreningen.

När det gäller lägesrapporten från våra kommittéer diskuterades den framtida rollen för den grupp som bildades under våren för att kontakta våra äldreboenden, ringgruppen samt den grupp som skulle starta en dropp-in-verksamhet. Uppdrogs åt Gunilla Barkar att dels efterhöra intresset för att starta dropp-in-verksamheten samt att undersöka intresset för att samla dessa verksamheter och inordna dessa i vår organisation.

Informerades om de möten som förevarit med Kommunen gällande Trygghetsboende. Vi kan notera en försiktigt positiv inställning från Kommunen.

Informerades vidare om att vi har ett möte nu den 8 oktober med Kommunens ledande politiker om lokalfrågorna i Stadshotellet. Ett möte som vi sedan länge sett fram emot.

Vi hoppas att såväl lokalfrågorna som vårt arbete med Trygghetsboende kommer att få en positiv utveckling.

För Styrelsen genom
Ordföranden