190514 KGK-1 besökte Falu Vildvattenpark

Vad behövs det för förutsättningar för att åstadkomma en bana för forspaddling i kanot? Ja, först naturligtvis en ordentlig lutning och sedan strömmande vatten som rinner nerför sluttningen. Så trodde jag. Därför blev jag förvånad när jag för ett antal år sedan läste i Falu-Kuriren om planer på att anlägga en kanotslalombana i Främby. "Där är väl marken nästan helt horisontell" sa jag till mig själv. "Och något vatten finns det väl inte heller".

Så fel jag hade! Den 14 maj besökte KGK-1 Falu Vildvattenpark i Främby och kunde med egna ögon se hur det fungerade - för nu finns banan där. (Klicka här för att läsa om vad KGK är).

Vi blev mottagna av Bo-Marcus Lidström som är initiativtagaren. I det "civila" är han läkare på Falu lasarett. Men även entusiastisk forspaddlare – och tydligen även en driftig entreprenör eftersom han har kunnat driva projektet ända hit till förverkligande.

Falu Kanotklubb (där Bo-Marcus är ordförande) har redan en naturlig bana ute i Hosjöholmen. Men dit är det besvärligt att ta sig för barn och ungdomar, det han ville åstadkomma var en centralt belägen anläggning dit man kan cykla eller åka buss. Scania hade tidigare option på det nu aktuella markområdet men sedan Scania 2010 lämnade Falun blev det disponibelt för annan verksamhet.

15 miljoner kr har anläggningen kostat. Det kan tyckas vara mycket pengar men motsvarande anläggningar utomlands har kostat över 100 miljoner kronor. Falu kommun var villig att gå i borgen för ett banklån på 5 miljoner kronor – men banken sa nej (trodde man inte på kommunens kreditvärdighet?). I stället har man via s k crowdfunding (klicka här för att läsa om crowdfunding/gräsrotsfinansiering) fått in 6 miljoner kronor, resten kommer från privata finansiärer i Falun.

Banan är 150 meter lång och formad som ett "U". När man kommit till slutet tar man sin kanot och bär den över till startpunkten igen. Och banan är förberedd för ett transportband så att rullstolsbundna personer ska kunna klara sig själva. Vattnet pumpas över med en jättelik pump.

Här dras pumpen igång. Den stängs av och banan töms av sig själv när ingen ska paddla.

De 150 metrarna innebär att den är godkänd för såväl VM som för OS.

Ännu så länge ser omgivningarna lite "primitiva" ut - men till hösten ska det vara uppiffat.

Den 4 augusti 2018 öppnade man och mellan 15 april och 15 november räknar man med att kunna ha öppet, sedan stängs banan över vintern.

För att få paddla ska man vara 14 år - om man inte är medlem i kanotklubben och där har lärt sig hur man gör, då kan man paddla från 9 års ålder. Den äldste som har provat banan var över 80 år - så SPF Seniorerna Faluns medlemmar är välkomna. Fast just idag var det ingen av oss som var sugen.

Inga kommunala pengar till anläggningen alltså. Men kommunen ger ett bidrag till Falu Kanotklubb för att 240 skolelever om året ska kunna komma och använda banan.

Klicka här för att komma till Falu Vildvattenparks webbplats.

Men hur var det med det där med lutningen då? Tre och en halv meters höjdskillnad är det på banan och det räcker för att åstadkomma tillräckliga fall.

Mats Stedt, Bo-Marcus Lidström och Conny Kindåker.

Så här ser den luftfyllda kanoten ut som man hyr.

Bo Bävertoft

PS: Vid två tidigare tillfällen har jag på något sätt kommit i kontakt med kanotpaddling i strömmande vatten. Den ena gången var för ett antal år sedan när jag promenerade längs Faluån/Östanforsån mellan Magasinsbron och Kvarnbro. På sträckan Magasinsbron- Södra Mariegatan var det uppspänt linor över ån i vilka det hängde stänger. Jag såg inga kanoter där men förstod att det gällde att "runda" de olika stängerna på rätt sätt. Men uppe vid Kvarnbron såg jag kajaker där paddlarna kämpade i det vatten som vilt forsade ut genom den halvt öppnade Kvarndammen.

Det andra tillfället var vid möten i Gagnef om projektet Farled Dalarna. Klicka här för att läsa.

.