TT-loppet i Hedemora 1949
Dagens digitalkamror klarar det mesta. För sextio år sedan gick det att fotografera med en kamera som inte kostade mer än 10 kr på PUB. Den amerikanska kameran såg inte mycket ut för världen. Men kort blev det på 4x6 cm. Om man inte ställde för höga krav vill säga. Kameran hade jag i handen hela tiden under första Hedemoraloppet efter kriget Det kördes 9-10 juli 1949.
Föräldrarna hade ordnat plats på läktaren vid södra kurvan. Den fick jag inte lämna. Men det ville jag för långa stunder hände ingenting på banan.
Enligt lokaltidningen var detta TT-lopp "en fläkt av gammalt fint 30-tal". För svenskarna var det mest krångel. Ragge Sundqvist, det stora TT-namnet före och efter kriget, fick problem med den kedja som hade kommit från England samma dag.
Dalaåkaren Alvar Strandberg under TT-loppet i Hedemora 1949. Bilden tagen med en tiokronorskamera
Varg-Olle Nygren, då bara 20 år, kom direkt till Hedemora från VM-speedway i London. Han måste också bryta. Det gick bättre för "vargen" i kommande TT-lopp..
Ja, svenskarna var otursförföljda. Eller också var de sämre förberedda än förarna från Norge och Finland. Curt Ginnman segrade i 500 racer och Jaques Stousland, Norge i 350 cc racer.
Under en stark uppkörning noterade finländaren Calle Bågenholm 190 km på rakorna och ett snitt på l28 km. Rekordet slogs redan året därpå. Sista TT-loppet kördes 1958.
Det måste ha varit ett varmt i Hedemora dessa julidagar -49. På den enkla bilden ser man att faluåkaren Alvar Strandberg har problem med sin jacka. Något kan ha lossnat. Värre var att bensinledningen brast några varv senare.
En annan faluförare – Åke Dickson - hade också problem med bensinröret. Han kom tillbaka och blev femma.
Midgetklassen blev uppskattat.. De små bilarna visade sig vara rena krutpaketen. På rakorna kom de upp i 170 km. En bil hamnade i speakertornet i Västerby men kunde fortsätta. På håll såg dessa midgets ut som små leksaksbilar.
Nära 40 000 åskådare såg denna 2-dagarstävling. Det var mer än vid de tre TT-loppen 1932 och -34.
Det skulle bli ytterligare nio mc-tävlingar innan de motorfesterna var över. Men tävlingarna blev för stora. Det kom inte bara motorpublik Och riksvägen behövdes för allmän trafik.
Därmed var det slutåkt på den populära TT-slingan.
Sven-Erik Ejeborg