Morshyttan-Rossberga järnväg 27 juni 1959...

Är du själv intresserad modellbyggare och vill veta hur Sture Bylén har gjort när han har byggt allt detta, klicka då här. Bland annat kan du läsa om hur han fick plats med hela modelljärnvägen i hemmet. Det fick han inte - så han byggde en 26 kvm stor modell av stationshuset att inhysa modelljärnvägen i! I det här diskussionsforumet kan du i hans inlägg 111231 se ett stort antal detaljbilder av delar i anläggningen.

Är du i stället mer intresserad av "riktiga" järnvägar kan du läsa en hel del intressant på webbplatsen Historiskt om svenska järnvägar. Till exempel att när Horndals Jernverks AB 1875 anlade ett bruk och en masugn i Näs nere vid Dalälvens forsar behövde de lösa transportfrågan på något sätt. De anlade en 12 km lång smalspårig järnväg från Näs, som via Västanhede gick till Morshyttan, där de byggde en station på Norra Stambanan. Så småningom behövde man bättre järnväg och 1921 lade man ner sträckan mellan Västanhede och Morshyttan, byggde om sträckan Näs-Västanhede till normalspår och byggde ny normalspårig järnväg mellan Västanhede och Horndal.

Läs mer om Näs-Morshyttans järnväg respektive Näs-Horndals järnväg.

Inte nog med att Sture Bylén har byggt allt detta, nu håller han på att bygga upp en stor del av Hedemora också, vilket framgår av de här filmerna!