Nanna-Lisa och gamla Faluhus

Vad husen i Falun berättar! Det var en populär kurs som återkom i SPF under många år.

Nanna-Lisa Gilén, falubo sedan sjuårsåldern och mångårig lärare på Västra skolan (27 år), har alltid varit ledare för kursen i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan.

– Även om jag inte är född i Falun så har jag varit falubo sedan sjuårsåldern. Visserligen var jag i Uppsala och Alunda i 20 år, men alla lov tillbringade jag i Falun. Min mor var av gamla falu- och grycksbosläkter, berättar hon.

På senare tid har många gator breddats. Men inte Åsgatan där genomfartstrafiken gick förr. Under en period var det aktuellt att bredda även den gatan. Men när det blev känt att det gamla, fina stenhuset – Hammars konditori – skulle rivas blev det folkstorm. Som tur var hamnade förslaget i papperspåsen.

Efter stadsbränderna 1761 blev många falubor hemlösa då så gott som alla hus var av trä. När staden byggdes upp igen användes slaggen som byggnadsmaterial. Några av de äldre stenhusen står fortfarande kvar, t ex Hammars, kronobränneriet och Munktellska huset.

– Jag är glad för slagghusen i centrum, säger Nanna-Lisa när hon bläddrar i boken Husen berättar. I dag en raritet och svår att få tag i. I boken finns bilder och fakta om alla gamla fina hus i staden. Nanna-Lisa berättar också om några stora husägare, bland andra Bergsten och Johan Gottlieb Gahn, en bortglömd storhet.

– Det är intressant med personhistoria, tillägger hon och beklagar att så få ungdomar vill studera lokal historia. Många vet inte vad de stora gatorna heter i staden.

– Vi träffas fem gånger på hösten och lika många gånger på våren. Under några eftermiddagstimmar pratar vi om husen. Jag önskar att faluborna "ser upp" och upptäcker att det finns mycket intressant att se i vår stad.

Vi föreslog kursledaren att välja ut tre intressanta hus i centrum. Efter att ha funderat en stund fastnade Nanna-Lisa för dessa byggnader.

Radiohuset – tidigare Medborgarhuset – ligger vid Engelbrektsgatan, ett stenkast från Dalarnas Museum. Det byggdes som bergsskola efter ritningar av Faluns förste stadsarkitekt, Klas Boman. Bergsskolan började i Johan Gottlieb Gahns laboratorium i hans hus där Åhlénshuset finns i dag. Den var också ursprunget till KTH (Kungliga Tekniska Högskolan)! Bergs­skolan flyttade till Filipstad 1931.

Gahn var en mycket säregen och intressant person som ligger begravd 12 alnar d v s sju meter under jord vid Kristine kyrka. Han hatade nämligen ljudet av kyrkklockor. Stadsarkitekt Boman har också ritat andra vackra hus i Falun, bl a Egnellska, Banken och ett stort antal villor i Villastaden och efter Parkgatan.

Radiohuset

Det gamla landstingsseminariet ligger vid Mäster Jons gränd, nära Stora Kopparbergs kyrka. 1858 stadgades om småskola i landet och 1879 kom lärarinneutbildningen igång i Falun, först i gamla lasarettet vid Åsgatan. 1904 byggdes landstingets seminarium, för småskolelärarinnor, efter ritningar av E L Holmgren. 1935 blev seminariet statligt och flyttade till Vårliden. 1938-65 ägdes huset av Dalarnas Mejeriförening.

I dag är olika företag hyresgäster i denna märkliga tegelbyggnad som har högsta skyddsvärde.

Gamla mejeriet

Text och foto: Sven-Erik Ejeborg

Nanna-Lisa Gilén gick bort 2014.